Paling Popular
Terkini
story images
story images

Ketua Umno Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos, mempertikaikan alasan di sebalik pelantikan seorang berstatus muflis mengetuai sebuah yayasan di Selangor.

Pada sidang media di Shah Alam tengah hari tadi, Jamal menuntut Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali, menjelaskan kedudukan Pengurus Besar Yayasan Yayasan Warisan Anak Selangor (Yawas), Kamsani Nasir.

Azmin adalah pengerusi pemegang amanah yayasan berkenaan.

"Menter besar sebagai pengerusi Yawas perlu jelaskan bagaimana seorang pengurus besar yang telah disytihar muflis (boleh) dilantik untuk menguruskan dana yayasan yang berjumlah ratusan juta ringgit setahun," katanya.

Jamal sebelum ini turut dikenali sebagai ketua kumpulan Baju Merah kemudian mengedarkan dokumen diperolehinya dari Jabatan Insolvensi untuk menyokong dakwaan dibuatnya.

Semakan Malaysiakini mendapati individu bernama Kamsani Nasir diisytihar muflis oleh jabatan berkenaan pada 2008.

Malaysiakini sedang cuba menghubungi Kamsani untuk mendapatkan komen beliau.

Beliau dilantik sebagai pengurus besar Yawas pada 1 September 2016 dan sebelum ini pernah bertugas sebagai ketua pegawai operasi Skim Mesra Usia Emas (SMUE) yang dikendalikan kerajaan Selangor.

Terdahulu Jamal membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dengan mendakwa ada dana diselewengkan daripada SMUE yang diuruskan Yawas.

Beliau juga mempertikaikan sama ada pelantikan Kamsani di Yawas ada kaitan dengan kes yang diadukannya itu.

SMUE ialah skim untuk warga emas Selangor yang melayakkan waris menerima bantuan bernilai RM2,500 jika mereka meninggal dunia.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS