Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hubungan dengan Korea Utara kekal
Diterbitkan:  Mar 8, 2017 12:30 PM
Dikemaskini: 4:55 AM

Malaysia tidak akan memutuskan hubungan dengan Korea Utara buat masa ini susulan ketegangan kedua-dua negara dalam isu siasatan terhadap kes pembunuhan Kim Jong-nam, abang presiden republik itu.

“Kita teruskan hubungan kerana kita ada cara untuk berunding,” kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Najib menegaskan sebuah Malaysia negara yang mesra dengan Korea Utara, tetapi beliau harus mempertahankan kepentingan rakyat.

Katanya, jenayah telah berlalu serta senjata kimia telah digunakan di negara ini.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yakin Korea Utara bersikap rasional dalam menangani konflik antara kedua buah negara yang berlaku ekoran pembunuhan Kim Jong-nam.

“Kami percaya mereka akan bertindak secara rasional dan kami percaya apa yang penting adalah untuk kita mengekalkan hubungan diplomatik dengan mereka.

“Saya rasa apa yang penting ialah keselamatan rakyat kita di Pyongyang dan saya fikir mereka juga sangat mengambil berat tentang keselamatan rakyat mereka di Malaysia,” katanya kepada pemberita di lobi Menara Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), hari ini.

Katanya, Malaysia tidak perlu memutuskan hubungan dengan Korea Utara kerana ia perlu diselesaikan dengan cara yang baik.

“Ya, saya fikir kita (tidak perlu putuskan hubungan) dan perlu menyelesaikan perkara itu secara baik.

“Delegasi mereka di sini dan tidak kembali lagi di Pyongyang. Wisma Putra akan berbincang dengan mereka untuk menyelesaikan perkara-perkara secara baik seperti yang saya nyatakan,” katanya.

Lihat Komen
ADS