Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kes Jong-nam: 'Sesuatu sedang berlaku', kata IGP
Diterbitkan:  Mar 30, 2017 8:07 AM
Dikemaskini: 12:09 AM

Sebarang kenyataan Polis Diraja Malaysia berhubung isu kematian Kim Jong-nam hanya akan menganggu perancangan kerajaan dalam hal itu ketika ini, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Beliau berkata ketika ini 'sesuatu sedang berlaku' melibatkan isu berkenaan dan pihak media diminta bersabar.

Khalid meminta semua pihak media untuk memberi kerjasama sehingga perancangan yang dibuat selesai.

"Sesuatu sedang berlaku, bila sampai masa akan ada kenyataan yang akan dibuat. Mungkin bukan daripada saya tetapi daripada pihak lain.

"Sebarang kenyataan sekarang (isu Jong-nam) hanya akan menggugat perancangan yang sedang dirancang kerajaan," kata Khalid, yang enggan mengulas lanjut, selepas menghadiri majlis bingkisan kasih Orang Kota Bharu (OKB) bersama PDRM.

Pada majlis itu, Khalid dianugerahkan Tokoh Satria Negara daripada Persatuan OKB.

Turut hadir, Ketua Setiausaha Kementerian Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Sharifah Zarah Syed Ahmad dan Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim.

Jong-nam, abang kepada pemimpin Korea Utara Kim Jong-un, dibunuh di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) pada 13 Feb lepas oleh dua wanita menggunakan agen saraf VX yang sangat bertoksik.

Sejak kejadian itu, hubungan diplomatik antara Korea Utara dan Malaysia terjejas berikutan kenyataan yang diberi bekas Duta Besar Korea Utara di Malaysia, Kang Chol.

Pada 4 Mac lepas, kerajaan Malaysia mengisytiharkan Kang Chol sebagai 'Persona Non Grata' selepas beliau gagal hadir apabila dipanggil oleh Wisma Putra. Beliau meninggalkan Malaysia pada 6 Mac lepas.

- Bernama

Lihat Komen
ADS