Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Edra milik China akan bekal elektrik kepada TNB
Diterbitkan:  Apr 12, 2017 3:42 PM
Dikemaskini: 7:45 AM

Syarikat Edra Global Energy yang kini milik China akan membina, memiliki dan mengendalikan loji tenaga di Alor Gajah, Melaka, dedah Bursa Malaysia.

Firma pelaburan negara 1MDB pada Mei tahun lalu, menjual aset kuasa miliknya kepada China General Nuclear Power Corporation dan anak syarikatnya pada harga RM9.83 bilion tunai.

Menurut kenyataan Tenaga Nasional Bhd (TNB) kepada bursa itu semalam, Edra Energy Sdn Bhd akan membina, memiliki, mengendali dan menyenggara sebuah logi penjanaan elektrik menggunakan gas di Alor Gajah.

Kenyataan itu adalah untuk mengumumkan bahawa TNB menandatangani perjanjian pembelian kuasa selama 21 tahun dengan Edra Energy Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh Edra Power Holdings Sdn Bhd.

Kilang itu akan mempunyai kapasiti nominal 2,242.131 megawatt, dijana daripada tiga blok.

TNB berkata operasi komersial dijangka pada 1 Jan, 2021, dengan generasi blok kedua pada 1 Mac dan blok generasi ketiga pada 1 Mei tahun itu. Perjanjian itu meliputi tempoh selepas 1 Jan, 2021, kata TNB.

Jualan aset 1MDB kepada China menimbulkan kebimbangan berikutan kehilangan kawalan kuasa negara ke atas aset sensitif yang adalah kunci kepada keselamatan negara.

Tahun lalu, China Railway Engineering Corp membeli kepentingan 40 peratus dalam pembangunan Bandar Malaysia 1MDB di Kuala Lumpur pada harga RM12.4 bilion.

Selain itu, China Communications Construction Co pada Oktober lalu dianugerahkan kontrak untuk membina landasan sepanjang 620 kilometer Projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) bernilai RM55 bilion.

Export-Import Bank of China adalah pembiaya projek ECRL itu.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS