Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Badan pemantau pilihan raya dapat membantu mengesahkan dan memperbaiki proses pilihan raya di sesebuah negara, kata pengerusi Asian Network for Free Elections (Anfrel) Dammy Magbual.

"Badan pemantauan pilihan raya dapat menyumbang untuk membina proses pilihan raya yang lebih berkualiti dengan ketelusan yang lebih besar.

"Selain itu kumpulan pemantau pilihan raya dapat menyumbang apabila ia bekerja sama dengan badan-badan pengurusan pilihan raya. Jadi anda akan mendapat proses pilihan raya yang lebih berwibawa dengan penerimaan dan keabsahan," Magbul berkata dalam sebuah persidangan mengenai demokrasi di Asia Tenggara.

Beliau ialah salah seorang pembicara dalam diskusi bertajuk 'Bagaimana pengurusan pilihan raya dapat membina kepercayaan dan keabsahan dalam proses politik.'

Para pemantau pilihan raya juga dapat meningkatkan keyakinan dalam proses pilihanraya dan membantu calon-calon untuk menerima keputusan pilihan raya, kata beliau.

Kerjasama pemantau dan kerajaan

Kumpulan pemantau pilihan raya, jelas beliau, dapat mencadangkan syor-syor kepada pihak berkuasa yang relevan setelah pemerhatian dibuat semasa pilihan raya.

Hal ini akan membantu badan pengurusan pilihan raya memperbaiki proses pilihan raya.

Namun, kata beliau, tidak semua badan pengurusan pilihan raya terbuka untuk bekerja dengan kumpulan-kumpulan pemantau antara bangsa kerana sikap tidak percaya.

Beliau menekankan jika kesemua pihak berkaitan, termasuklah badan pengurusan pilihan raya dan kumpulan pemantau dapat bekerja sama dalam satu pakatan sebaliknya bukan melihat satu sama lain sebagai musuh, maka mereka dapat membuat proses pilihan raya lebih bermakna dan sah.

Manakala itu, seorang pesuruhjaya Komisi Pemilihan Umum Indonesia Hasyim Asy'ari menjelaskan bagaimana proses pilihan raya di negara beliau.

Tidak seperti negara lain, beliau berkata Indonesia memiliki tiga buah badan pengurusan pilihan raya dengan fungsi berbeza.

Bukan itu saja, semua badan-badan pengurusan pilihan raya ini bebas bahawa ia secara institusinya terpisah daripada pihak eksekutif dalam kerajaannya.

Mereka juga dapat meraih keyakinan orang ramai dengan bersikap terbuka dan telus terhadap proses (pilihan raya), kata beliau.

Lihat Komen
ADS