Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Peguam Tun Dr Mahathir Mohamad akan membuat permohonan supaya setiausaha Suruhanjaya Siasatan Diraja Diraja (RCI) yang sedang berjalan, membuat laporan polis terhadap Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Datuk Mohd Puad Zarkashi.

Peguam Mohd Haniff Khatri Abdulla berkata kenyataan Puad semalam melanggar maruah, kesucian dan kedudukan RCI yang terdiri daripada anggota yang dilantik oleh Yang di-Petuan Agong.

Beliau juga bersetuju dengan bekas hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram bahawa ini adalah pelanggaran Seksyen 12 (2) Akta Suruhanjaya Siasatan 1950.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh JASA, Puad mendakwa bahawa bekas penasihat Bank Negara Tan Sri Nor Mohamed Yakcop cuba mengelak daripada mengaitkan perdana menteri (Mahathir) dan menteri kewangan (Datuk Seri Anwar Ibrahim) ketika itu, semasa  dia memberi keterangan kepada RCI pada hari Rabu.

Puad bertanya sama ada Nor Yakcop cuba berterima kasih kepada Mahathir kerana melantiknya sebagai penasihat kewangan kepada beliau ketika berlaku krisis kewangan Asia pada 1997.

Bertentangan dengan keterangan lain

Haniff berkata apa yang Puad lakukan adalah satu penghinaan kepada RCI kerana jika dia mempunyai bukti yang relevan, dia sepatutnya tampil dan memberikan keterangan dan bukannya mengeluarkan kenyataan akhbar.

"Adalah salah dan tidak sopan untuk Puad membuat komen seperti itu apabila dia bukan sebahagian daripada RCI," katanya.

Berhubung dakwaan Puad mengenai Mahathir dan Anwar, Haniff berhujah bahawa Puad jelas tidak mengikuti prosiding RCI, di mana lebih daripada 20 saksi, termasuk bekas kakitangan Bank Negara, telah dengan jelas menyatakan bahawa bank pusat itu menikmati autonomi daripada pihak eksekutif.

Katanya, adalah salah untuk membuat tanggapan yang melulu, kerana Nor Mohamed mempunyai pegawai kanan lain ketika berkhidmat di Bank Negara, iaitu timbalan gabenor atau gabenor.

"Ini jelas dari kenyataan Nor Mohamed dan kenyataan saksi lain. Kenyataan Nor Mohamed telah diterbitkan sepenuhnya oleh beberapa portal tetapi Puad memilih bahagian tertentu tetapi mengabaikan yang lain," tegasnya.

Menurutnya, adalah amat mengelirukan bagi Puad untuk menganggap sedemikian, tanpa membaca kenyataan Nor Mohamed sepenuhnya di mana kenyataan saksi tidak dicabar oleh panel atau pegawai pengendali.

Haniff menggesa Puad memohon maaf kepada RCI, Nor Mohamed, Dr Mahathir dan Anwar kerana membuat kenyataan yang bertentangan dengan keterangan yang diberikan kepada RCI setakat ini.

"Kalau Puad mempunyai bukti untuk menyatakan sebaliknya, dia sepatutnya berani menjadi saksi," katanya.
 

[Baca berita penuh/asal]

Lihat Komen
ADS