Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
S'gor batal 9 projek Rumah Selangorku
Diterbitkan:  Feb 6, 2018 8:52 PM
Dikemaskini: 1:01 PM

Kerajaan Selangor membatalkan sembilan projek Rumah Selangoku yang diluluskan sebelum ini, kata Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Kehidupan Bandar, Datuk Iskandar A Samad.

Iskandar berkata keputusan itu dibuat semasa Mesyuarat Jawatankuasa Induk Rumah Selangorku berikutan kegagalan pemaju mendapatkan Kebenaran Merancang dalam tempoh dua tahun daripada tarikh kelulusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN).

"Apabila pemaju diberi kelulusan untuk membina Rumah Selangorku oleh MMKN, mereka diberi tempoh dua tahun untuk memulakan pembinaan. Surat peringatan dan notis juga kita dikeluarkan secara berperingkat bagi setiap tempoh tertentu," katanya menerusi satu kenyataan media.

Menurut Iskandar, pembatalan sembilan projek tersebut yang akan disahkan oleh MMKN melibatkan tiga projek di Kajang, dua projek di Selayang dan masing-masing satu projek di Subang Jaya, Shah Alam, Ampang Jaya dan Klang.

Katanya, kerajaan negeri akan mengambil tindakan tegas ke atas pemaju yang melewatkan pembinaan projek.

"Selain dari pembatalan kelulusan MMKN, permohonan Kebenaran Merancang untuk projek-projek lain pemaju juga ditahan jika mereka melewatkan-lewatkan pembinaan Rumah Selangorku," katanya.

Rumah Selangorku adalah projek yang dilaksanakan kerajaan negeri bagi membantu rakyat berpendapatan rendah memiliki rumah.

Menurut Iskandar, Jawatankuasa Teknikal Pemantauan Pembangunan Rumah Selangorku (JTPPRS) ditubuhkan bagi memantau pelaksanaan projek-projek berkenaan.

Katanya, JTPPRS dianggotai oleh Pengarah Eksekutif Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS), wakil Pejabat Exco, wakil Pejabat Tanah Galian Selangor, wakil Pejabat Tanah Daerah dan wakil pihak berkuasa tempatan (PBT).

Lihat Komen
ADS