Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Prof: Jika GLC menyimpang dari terasnya, HARAPAN patut kaji semula

Pakar ekonomi, Profesor Terence Gomez tertanya-tanya kenapa pentadbiran Pakatan Harapan tidak membentuk sebarang jawatankuasa atau mengkaji dengan teliti syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Menurut Terence Perdana Menteri Tun Dr Mahathir sendiri sebelum pilihan raya ke-14 pernah melabel GLC telah menyimpang daripada terasnya untuk membantu golongan miskin.

"Kenapa (GLC) tidak dikaji semula?" Soal beliau ketika membentangkan laporan mengenai GLC di Universiti Malaya di Kuala Lumpur hari ini.

Gomez memaklumkan tiada perubahan polisi yang jelas mengenai pendekatan kerajaan terhadap GLC.

Malah, katanya, kerajaan menukar kawalan sejumlah besar GLC daripada Kementerian Kewangan kepada Kementerian Hal Ehwal Ekonomi yang menurut penyarah itu memerlukan penjelasan.

"Mungkin terdapat kewajaran terhadap apa yang berlaku, jadi beritahulah kami apa hal itu," katanya.

Laporan GLC yang dibentang Gomez ditulis bersama tiga orang siswa sarjana dalam kajian pembangunan di UM dan diterbitkan Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas).

Laporan itu berdasarkan data tahun 2017 yang dapat diakses awam, menunjukkan perkaitan hubungan terperinci antara GLC, ahli politik dan tokoh korporat.

'Tampung dana parti'

Ini termasuk GLC kerajaan negeri di Selangor dan Pulau Pinang, di mana ramai pemimpin Pakatan Harapan menjadi ahli lembaga pengarah.

Gomez mendakwa jawatan pengarah ini, yang datang dengan elaun dan bayaran, bertujuan untuk menampung dana parti-parti HARAPAN ketika gabungan itu masih dalam pembangkang.

Bagaimanapun, katanya Laporan berdasarkan data tahun 2017 yang dapat diakses secara terbuka, menunjukkan sambungan web terperinci antara GLC, pemain politik, dan angka korporat.

Ini termasuk GLC negeri di Selangor dan Pulau Pinang, di mana banyak pemimpin Pakatan Harapan adalah pengarah lembaga.

Gomez mengemukakan bahawa pengarah-pengarah ini, yang datang dengan elaun dan yuran, bertujuan untuk menampung tabung-tabung parti Harapan ketika mereka masih dalam pembangkang.daripada syarikat-syarikat ini.

Beliau berkata jika pemimpin HARAPAN masih mahu memegang jawatan dalam GLC, mereka hanya perlu mendedahkan berapa jumlah pendapatan yang diterima.

"Cuma dedahkan saja berapa jumlahnya," kata Terence lagi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS