Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ganja untuk tujuan perubatan, buktinya?
Diterbitkan:  Oct 6, 2018 11:03 AM
Dikemaskini: 3:05 AM

KINIGUIDE | Apabila Muhammad Lukman dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam kerana didakwa memiliki dan mengedarkan ganja dan derivatifnya, terdapat dua reaksi dalam wacana umum.

Satu adalah sama ada hukuman mati itu sesuai. Mengikut undang-undang, jumlah ganja dalam pemilikan Muhammad, bermakna dia bersalah mengedar dadah, dan hukumannya adalah hukuman mati mandatori.

Manakala peguamnya mungkin merayu bahawa Muhammad hanya mengedar dadah secara percuma untuk tujuan perubatan, seseorang hakim tidak mampunya pilihan tetapi menjatuhkan hukuman gantung keduali jika wujud keraguan yang munasabah dalam kesnya. Ini kerana Akta Dadah Berbahaya 1952 tidak memberi hakim budi bicara ke atas hukuman untuk kes pengedaran.

Satu lagi respon bagaimanapun, ia menggesa kerajaan untuk menghalalkan penggunaan derivatif ganja untuk tujuan perubatan.

Tetapi Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah menolak idea itu, dengan mengatakan bahawa penggunaan ganja harus terhad untuk tujuan penyelidikan sehinggalah terdapat lebih banyak bukti untuk menyokong penggunaannya untuk tujuan perubatan.

Dalam KiniGuide ini, kita melihat apa bukti perubatan dan terhadap penggunaan ganja untuk merawat pelbagai penyakit.

Apakah ganja?

Ganja adalah herba dengan sifat psikoaktif. Ia juga dikenali sebagai marijuana, kanabis sativa, atau ganja. Ia mengandungi ratusan bahan kimia yang diketahui sebagai cannabinoids yang boleh mempunyai pelbagai kesan pada otak dan sistem saraf tunjang.


Cannabinoids yang paling terkenal adalah tetrahydrocannabinol (THC), yang merupakan kompaun psikoaktif utama yang terdapat pada pokok ganja dan menyebabkan sensasi "high' yang dicari oleh pengguna rekreasi ganja.

Satu lagi kandungan utama pokok ganja adalah cannabinol (CBN) dan cannabidiol (CBD), yang bukan psikoaktif dan disiasat untuk potensi kegunaan perubatan di samping THC dan cannabinoids lain.

Di Malaysia, memiliki lebih daripada 200 gram kanabis dan/atau resin ganja boleh dihukum mati.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS