Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
BERSIH gesa Anwar tangguh acara makan malam percuma
Diterbitkan:  Oct 9, 2018 2:53 PM
Dikemaskini: 7:05 AM

PRK PD | BERSIH menggesa Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menangguhkan majlis makan malam percuma untuk 3,000 hingga 4,000 tetamu di Lukut sehingga selepas pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson pada 13 Okt.

Acara itu dijadualkan diadakan pada malam Khamis ini.

"Makan malam seperti ini tidak berbeza dari majlis Jho Low di Pulau Pinang pada pilihan raya umum ke-13," katanya dalam satu kenyataan pada petang ini.

Badan pemantau pilihan raya itu berkata pada pilihan raya kecil Sungai Kandis 4 Ogos lalu, pesta durian percuma ditangguhkan selepas pilihan raya kecil itu untuk mengelakkan sebarang pelanggaran undang-undang pilihan raya.

"Seksyen 8 Akta Kesalahan Pilihan Raya melarang makanan, minuman, pencuci mulut atau peruntukan untuk mendorong pengundi mengundi calon tertentu," tambahnya.

Selain itu, BERSIH juga berkata Seksyen 19 akta yang sama mengehadkan perbelanjaan sebanyak RM200,000 bagi kempen pilihan raya untuk kerusi parlimen.

"Oleh itu, perbelanjaan pada konsert percuma di Port Dickson semasa pilihan raya hendaklah ditanggung oleh calon, ejen pilihan raya atau orang yang diberi kuasa oleh ejen pilihan raya dan dimasukkan ke dalam penyata kewangan perbelanjaan kempen pilihan raya calon," katanya.

Sebelum ini, Anwar mengkritik SPR dan BERSIH selepas pertubuhan itu mempersoalkan kehadirannya pada konsert yang dianjurkan oleh Kelab Anwar Ibrahim (AIC), Pertubuhan Khidmat Kebajikan Masyarakat Madani dan Muafakat Anak Muda Port Dickson pada 6 Okt lalu.

Keesokan harinya, Anwar menjelaskan kenyataannya dan menyatakan beliau tetap menghormati peranan SPR dan BERSIH.

BERSIH berkata, ia mengambil perhatian terhadap cadangan Anwar agar badan itu dan SPR memastikan bahawa calon dan pengundi dapat berhubung antara satu sama lain secara lancar dalam kempen pilihan raya.

"BERSIH memang menggalakkan interaksi antara calon dan pengundi dalam kempen pilihan raya. Bagaimanapun, kami juga ingin mengulangi bahawa aktiviti-aktiviti ini tidak boleh dilakukan dengan melanggar prinsip-prinsip antarabangsa berhubung pilihan raya yang bebas dan adil.

"Prinsip-prinsip ini, antara lain, menghendaki semua pihak yang berkepentingan dalam pilihan raya memastikan bahawa ia bebas daripada segala bentuk suapan dan membeli undi, pertandingan di padang yang rata antara calon dan parti politik, pentadbiran yang neutral dan tidak menyalahgunakan jentera kerajaan," tambahnya.

BERSIH berkata ia juga menyokong gesaan Pengerusi SPR Azhar Harun bahawa jika Anwar dibenarkan memasuki kem tentera untuk berkempen, calon lain juga harus diberi layanan yang sama.

"Jika tidak, Kementerian Pertahanan dilihat menyalahgunakan jentera kerajaan untuk calon Pakatan Harapan," katanya.

Lihat Komen
ADS