Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pembangkang cuba guna Parlimen kuasai isu Brexit dari PM May
Diterbitkan:  Jan 23, 2019 10:26 AM
Dikemaskini: 2:26 AM

Pemimpin pembangkang British dari Parti Buruh Jeremy Corbyn bergerak semakin hampir dengan langkah untuk membuka jalan bagi satu lagi referendum berhubung keahlian dalam Kesatuan Eropah dengan cuba menggunakan parlimen untuk merebut penguasaan ke atas isu Brexit daripada Perdana Menteri Theresa May.

Dengan masa semkin menghampiri 29 Mac, hari yang ditetapkan dalam undang-undang untuk Brexit, United Kingdom berdepan krisis politik yang paling meruncing dalam tempoh  setengah abad ketika ia bergelut dengan bagaimana, atau sama ada, untuk keluar dari projek Eropah yang disertainya pada tahun 1973.

Sejak ahli Parlimen mengundi menolak Brexit minggu lalu, ahli parlimen British sedang berusaha untuk mencari penyelesaian terhadap krisis itu

Parti Buruh mengemukakan satu pindaan untuk memberi masa kepada parlmen menimbang dan mengundi satu pilihan.

"Masanya bagi pelan alternarif parti Buruh diberi perhatian, sementara menimbang pilihan lain yang ada termasuk pilihan mendapatkan undi rakyat," kata Corbyn.

Ia adalah kali pertama kepimpinan parti Buruh mengemukakan di Parlimen kemungkinan pengundian kedua yang dialu-alukan oleh beberapa penentang Brexit.

Bagaimanapun, parti itu berkata, ia tidak bermakna ia menyokong referendum lain dan ahli parlimen dingatkan bahawa pindaan itu tidak akan meraih sokongan daripada Parlimen.

Penggubal undang-undang-setakat ini telah mengemukakan enam cadangan pindaan bagi menangguhkan Brexit, pengundian baru dan juga untuk parlimen untuk mengambil alih kawalan terhadap proses itu. Mereka akan mengundi berhubunglangkah seterusnya pada 29 Jan.

Masa depan Brexit masih amat tidak menentu dengan pilihan yang terdiri daripada keluar begitu saja yang akan menakutkan pelabur di seluruh dunia kepada mengadakan satu referendum baru yang boleh menterbalikkan keseluruhan proses itu.

Sejak United Kingdom mengundi 52-48 peratus untuk meninggalkan EU pada bulan Jun 2016, pemimpin-Britain berulang kali gagal mencapai kata sepakat bagaimana untuk meninggalkan EU.

Dengan dasar Brexit May yang terumbang-ambing, penggubal undang-undang di Parlimen British cuba menguasai isu Brexit, walaupun tidak ada majoriti yang jelas untuk satu alternatif terhadap rancangan May itu.

EU tidak yakin dengan ucapan May pada hari Isnin, di mana tiada pegawai atau jururunding Brexit memberi sebarang komen - positif atau negatif.

Menteri Keadilan Jerman Katarina Barley berkata beliau kecewa dengan pelan Perdana Menteri Britain, Theresa May untuk memecahkan kebuntuan terhadap Brexit dan mencadangkan Britain mengadakan referendum kedua.

[Baca berita penuh]

Reuters

Lihat Komen
ADS