Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Umno: Kit Siang anggap Orang Asli macam pendatang
Diterbitkan:  Jan 24, 2019 5:56 PM
Dikemaskini: 9:56 AM

Umno hari ini menempelak kenyataan pemimpin DAP, Lim Kit Siang mengenai taraf kerakyatan Orang Asli yang bukan saja memalukan, malah memperlihatkan 'kedunguan' pemimpin itu.

Jabatan Komunikasi Strategik Penerangan Umno dalam satu kenyataan berkata, janji veteran DAP itu untuk membantu Orang Asli mendapatkan taraf kewarganegaraan membuktikan DAP tidak ambil tahu soal masyarakat Orang Asli.

"DAP menganggap masyarakat Orang Asli sama dengan pendatang asing dari China, India, Indonesia dan negara lain, yang memerlukan mereka memohon taraf pemastautin tetap (PR) terlebih dahulu sebelum diberikan kewarganegaraan.

"Sungguh daif pemikiran Lim dan pemimpin lain parti itu mengenai Orang Asli, termasuklah calonnya di Pilihan Raya Kecil Parlimen Cameron Highlands.

"Kenyataan bodoh ini akan selamanya menjadi bahan tertawa politik apabila penggiat media sosial sudah mula menempelak Lim dan DAP.

"Bagaimanapun, apa yang pasti ialah tindakan beliau memperkecil-kecilkan kedudukan Orang Asli di Malaysia dan menyamakan mereka dengan kaum pendatang. Kami ingin bertanya, siapa lebih dahulu berada di Malaysia ini, Orang Asli atau kaum kerabat Lim?" Soal kenyataan itu.

Najib pelik

Semalam bekas perdana menteri Najib Razak berasa pelik dengan janji pemimpin veteran DAP itu jika Pakatan Harapan (PH) menang Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Cameron Highlands.

"Sekali lagi, saya amat terhibur dengan Lim hari ini. Pagi tadi, uncle (Lim) janji akan membuat pelan tindakan (blueprint) supaya Orang Asli boleh menjadi warganegara penuh jika PH menang di Cameron Highlands.

"Untuk makluman uncle, PH hari ini sudah kerajaan pusat. Tiada siapa yang boleh menghalang mereka membuat blueprint. Hendak yellowprint, redprint atau greenprint ke, pun boleh," tulis Najib di Facebooknya.

Sementara itu Umno mendakwa sama ada secara sedar ataupun tidak, kenyataan Lim itu teleh meremeh dan menghina Orang Asli yang selama ini hanya mendapat pembelaan daripada BN.

Katanya, Lim perlu lebih banyak belajar mengenai Malaysia, terutama mengenai suku kaumnya sebelum membuat sebarang kenyataan untuk mengangkat DAP sebagai pejuang Orang Asli.

"Berapa kalikah Lim dan pemimpin DAP lain mengunjungi masyarakat Orang Asli di Cameron Highlands dan tempat lain? Apa bantuan yang pernah dihulurkan kepada mereka selain mendabik dada sebagai pejuang hak mereka?

"Makin banyak beliau dan pemimpin DAP bercakap, makin banyak kesilapan yang mereka lakukan. Daripada itu, eloklah jika Lim ada 'proof reader'nya sendiri," katanya lagi.

Kenyataan Umno dan Najib ini dipercayai merujuk kenyataan Lim yang dilaporkan media tempatan semalam.

Malay Mail melaporkan Lim berkata akan mencadangkan PH mengadakan persidangan wakil-wakil Orang Asli bagi merangka pelan tindakan mengembalikan hak-hak masyarakat itu sebagai warganegara jika PH menang PRK Cameron Highlands.

"Jika Pakatan Harapan menang pada pilihan raya kecil Cameron Highlands pada hari Sabtu, saya akan mengadakan persidangan Pakatan Harapan yang menghimpunkan wakil-wakil Orang Asli di Cameron Highlands untuk merangka pelan tindakan Orang Asli supaya dapat menjadi warganegara Malaysia yang (diiktiraf hak-hak dengan) sepenuhnya," katanya, petik Malay Mail.

[If Pakatan Harapan wins in Cameron Highlands by-election on Saturday, I will convene a Pakatan Harapan conference of Orang Asli representatives in Cameron Highlands to draft a blueprint for Orang Asli to become full citizens of Malaysia.]

Lim turut mendakwa pentadbiran BN mengabaikan Orang Asli dengan menyebut laporan khas Suhakam mengenai nasib masyarakat itu.

"Bagaimanapun, kerajaan Najib sepenuhnya mengabaikan laporan khas Suhakam mengenai Orang Asal di Malaysia dan tidak ada satupun daripada 18 cadangan Suhakam dilaksanakan sepanjang enam tahun lalu ini," jelasnya.

Lihat Komen
ADS