Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan kaji cadangan wajibkan sekolah hingga tamat tingkatan 5

Kerajaan sedang mengkaji semula Akta Pendidikan untuk mewajibkan murid-murid melengkapkan persekolahan dari darjah satu sehingga tamat tingkatan lima.

Timbalan Menteri Pendidikan Teo Nie Ching berkata ibu bapa yang gagal menghantar anak ke sekolah berdepan kemungkinan dikenakan denda sebanyak RM5,000 ataupun penjara selama enam bulan.

Beliau berkata Akta Pendidikan kini hanya mewajibkan murid-murid melengkapkan persekolahan dari darjah satu sehingga darjah enam sahaja.

“Kita sekarang dah capai lebih 98 peratus anak-anak bersekolah (di sekolah rendah) tetapi sasaran kita ialah 100 peratus,” katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran Ziarah Cakna peringkat kebangsaan di Pejabat Pendidikan Daerah Kulai, Johor, hari ini.

Teo berkata program tersebut adalah lanjutan dari program ‘Sifar Murid Cicir’ yang dijalankan sejak Julai 2018.

Teo Nie Ching

Ia bertujuan untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi sesuatu keluarga yang menyebabkan anak-anak mereka gagal menghadiri sesi persekolahan.

“Mungkin dengan cara ini (Ziarah Cakna) kita dapat berjumpa ibu bapa dan memahami masalah mereka.

"Ibu bapa yang tidak mendaftarkan anak untuk bersekolah pada umur tujuh tahun, kita boleh ambil tindakan undang-undang tetapi saya rasa dengan cara ini, guru-guru dan pemimpin tempatan dapat turun melawat ibu bapa di rumah dan memahami masalah dihadapi mereka dan merangka tindakan yang boleh diambil,” kata Teo.

Tambahnya, kementeriannya juga boleh mengenal pasti bantuan yang perlu disalurkan kepada ibu bapa ini sekiranya mereka menghadapi masalah kewangan untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah.

Namun, menurut Teo, terdapat juga ibubapa yang tidak bertangungjawab dan tidak memikirkan masa depan anak mereka sendiri.

Sementara itu, katanya kerajaan tidak berhasrat untuk memperkenalkan kembali sistem pengasingan kelas bagi murid-murid sekolah.

Menurutnya, Ujian Kemasukan Tahun Satu telah pun dimansuhkan kerana kerajaan percaya ia adalah terlalu awal untuk melabel murid-murid sekolah, seawal usia tujuh tahun.

“Kita harap kita dapat beri peluang yang sama kepada anak-anak ini. Dan di Finland, walaupun tanpa sistem pengasingan kelas, sistem pendidikan mereka adalah yang paling cemerlang dan jurang di antara murid-murid sekolah adalah yang paling kecil.

“Saya rasa ini yang patut kita pelajari kerana kita nak elakkan situasi di mana sejak awal lagi murid ini diberikan label,” jelasnya.

Menurutnya, kementerian pendidikan turut berazam untuk membangunkan murid-murid yang mempunyai karakter dan sahsiah terpuji dan bukan sekadar cemerlang dari sudut akademik.

-Bernama

Lihat Komen
ADS