Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Keluarga bekas pekerja Ladang Bukit Jalil tetap enggan pindah

Sekumpulan keluarga bekas pekerja Ladang Bukit Jalil, Kuala Lumpur hari ini menggesa kerajaan membatalkan notis pemberitahuan untuk mengosongkan tapak kediaman mereka.

Setiausaha jawatankuasa penduduk ladang Bukit Jalil, Balakrishnan Kujonaair, 61, mendakwa Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad telah berjanji sesuatu dengan mereka dalam pertemuan 19 September.

“Kami telah berjumpa dengan menteri (Khalid) dan beliau memberitahu agar kami tidak usah takut dan terus tinggal di sini.

“Beliau (Menteri Khalid Samad) juga berkata akan membina rumah teres buat kami semua, tetapi kami mendapat notis sebaliknya,” katanya yang mengaku terkejut dengan perkembangan itu.

Dalam sidang media bersama Parti Sosialis Malaysia (PSM) hari ini, mereka tetap dengan pendirian mereka untuk terus tinggal di kawasan itu.

Menurut Balakrishnan, yang mengaku mewakili 41 keluarga yang enggan berpindah, berkata notis itu meminta mereka mengosongkan kawasan itu pada 14 Mei ini.

Untuk rekod ladang Bukit Jalil merupakan ladang terakhir di kawasan berhampiran Kuala Lumpur.

Malaysiakini sudah menghubungi Khalid dan masih menunggu maklum balasnya.

Pertikaian berkaitan tanah 4 ekar itu bermula sejak 38 tahun lalu.

Bagaimanapun sebahagian besar penduduk bersetuju dengan tawaran kerajaan untuk memberi pampasan wang tunai dan sebuah rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Puchong.

Lihat Komen
ADS