Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Chris Lee ikhlas agih zakat, dia tak curi duit rakyat’
Diterbitkan:  May 30, 2019 12:50 PM
Dikemaskini: 4:53 AM

Naib Pengerusi DAP Pulau Pinang Zairil Khir Johari mempertahankan tindakan anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) bukan Islam parti itu yang mengedarkan zakat.

Zairil yang juga Adun Tanjong Bunga berbuat demikian dengan bersandarkan pandangan mufti negeri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor bahawa harus untuk orang bukan Islam diwakilkan untuk menerima atau mengagihkan zakat.

“Penjelasan mengenai hukum fikah ini lantas membuktikan bahawa Adun Pulau Tikus Chris Lee tidak berlaku salah apabila hadir untuk menyampaikan bantuan zakat kepada golongan asnaf di kawasannya pada hari Ahad lalu,” katanya.

Presiden Umno Zahid Hamidi semalam membidas Adun Pulau Tikus Chris Lee Chun Kit “mengagihkan zakat” di kawasannya di Pulau Pinang.

Zahid menyifatkan perkara itu sebagai lakonan kerana zakat adalah urusan umat Islam dan tiada kena mengena dengan golongan bukan Islam.

Semakan Malaysiakinis emalam mendapati status itu tiada lagi di Facebook Chris.

Diminta mengulas itu itu, Dr Wan Salim dilaporkan berkata, berdasarkan fikah, harus untuk orang bukan Islam diwakilkan dalam hal berkaaitan muamalat dan ibadat maliyah seperti zakat, nazar dan kaffarah.

Bahaimanapun ibadat yang berbentuk fizikal (ibadat badaniyah) seperti solat dan puasa, tidak harus diwakilkan, katanya.

Dalam kenyataan hari ini, Zairil berkata mendakwa serangan Zahid berniat jahat dan bertujuan untuk menimbulkan persengketaan di antara kaum.

Zairil juga membangkitkan beberapa isu dakwaan penyelewengan yang melibatkan pemimpin kerajaan lama, yang Zahid ketika itu menjadi timbalan perdana menteri.

“Walaupun Chris sememangnya bukan orang yang beragama Islam, namun tindakan beliau untuk mengagihkan bantuan itu dibuat dengan hati yang ikhlas.

“Beliau juga tidak pernah mencuri wang rakyat seperti sesetengah pemimpin yang sanggup menyelewengkan dana Lembaga Tabung Haji, Felda dan YAPEIM,” katanya.

Lihat Komen
ADS