Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Anggota pasukan petugas khas siasat kes Amri, Koh diumum

Bekas hakim mahkamah tinggi, Abd Rahim Uda, dilantik mengetuai pasukan petugas khas bagi menyiasat kehilangan paderi Raymond Koh, dan aktivis Amri Che Mat.

Lima lagi anggota pasukan itu ialah bekas ketua bahagian perundangan Polis Diraja Malaysia (PDRM), Mokhtar Mohd Noor; Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard PDRM, Zamri Yahya; Pengarah Operasi Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan, Muhammad Bukhari Ab Hamid; Pegawai Undang-undang Bahagian Pendakwaan Jabatan Peguam Negara, Mohd Sophian Zakaria, dan Setiausaha Bahagian, Suruhanjaya Pasukan Polis, Mohd Russaini Idrus.

Mohd Russaini bertindak sebagai setiausaha pasukan petugas khas berkenaan.

Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin berkata tugas yang diberikan kepada mereka agak mencabar namun beliau yakin ia dapat dipenuhi.

"Saya yakin dengan kebijaksanaan pimpinan di sini, apa-apa hal yang berbangkit akan dapat diselesaikan," katanya di Putrajaya hari ini.


Katanya pasukan terbabit diberi tempoh enam bulan untuk melengkapkan tugas tersebut.

Sebelum itu Muhyiddin menyerahkan surat pelantikan kepada anggota pasukan petugas terbabit.

Pada 23 Mei lalu Kementerian Dalam Negeri berkata, satu jawatankuasa khas akan ditubuhkan bagi menyiasat kehilangan dua individu terbabit susulan dapatan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) sebelum itu.

Suhakam yang melakukan inkues kehilangan Koh dan Amri memutuskan pihak polis - khususnya Cawangan Khas (SB) terbabit dalam kedua-dua kes.

Koh hilang sejak 2016 manakala Amri - yang dikaitkan dengan fahaman Syiah - pada 2017.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS