Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita

Perbicaraan bekas perdana menteri Najib Razak berkenaan dakwaan penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd masuk hari ke-38 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Malaysiakini membawakan laporan langsung perbicaraan.

Ringkasan kes Najib berhubung dana SRC RM42 juta

Najib Razak berdepan 7 tuduhan berkaitan dana RM42 juta melibatkan SRC International, bekas anak syarikat 1MDB

  • 1 tuduhan salah guna kuasa
  • 3 tuduhan pecah amanah
  • 3 tuduhan pengubahan wang haram
  • Klik untuk perincian lanjut hakim, pasukan pendakwaan dan pembelaan

Prosiding tangguh, Najib boleh hadir parlimen

10.57am Perbicaraan bekas perdana menteri Najib Razak ditangguhkan pada hari ini supaya membolehkan MP Pekan hadir sidang Dewan Rakyat.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali menangguhkan prosiding kerana semalam beliau telah membenarkan permohonan peguam Muhammad Shafee Abdullah agar prosiding hari ini berlangsung dengan ringkas.

Shafee juga memberitahu mahkamah sekarang masa yang sesuai untuk menangguhkan perkara tersebut kerana soalan pemeriksaan balas seterusnya akan menyentuh hal-hal "kontroversi".

Nazlan kemudian menangguhkan prosiding, yang akan bersambung esok pada pukul 9 pagi.

Hakim juga membenarkan permohonan Shafee, tanpa bantahan pendakwaan, bahawa pendengaran permohonan Najib untuk mendapatkan dokumen yang berkaitan dengan akaun AmBanknya, akan ditunda dari hari Khamis minggu ini ke minggu depan.

Nazlan membolehkan hal ini agar dapat memberi lebih banyak masa kepada kedua-dua belah pihak untuk mengelakkan tekanan masa apabila mengemukakan perkara tersebut kemudian.


YR1M laksana 1,500 kerja kemasyarakatan antara 2013 - 2018

10.35am - Bekas CEO YR1M, Ung Su Ling (gambar) memberitahu mahkamah yayasan itu telah melaksanakan kira-kira 1,500 program bagi membantu rakyat Malaysia antara 2013 dan 2018 di bawah tiga projek utama; bantuan golongan kurang bernasib baik, perkembangan pendidikan lyar bandar dan menyemai nilai murni melalui program sukan untuk belia.

Menurut keterangannya, YR1M telah memfokuskan banyak projeknya di Malaysia Timur, terutama di kawasan luar bandar Sarawak.

Ini termasuk menyediakan kemudahan bekalan air bersih, sistem hidro-elektrik mikro, projek-projek pertanian, dan pembinaan sistem pemadam kebakaran di rumah panjang.

YR1M juga membiayai perpustakaan di 1,100 sekolah di Sarawak.

Ung memberi keterangan di bawah pemeriksaan balas oleh peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah.

Ung yang berkhidmat sebagai CEO pertama YR1M antara 2013 sehingga tahun lalu, berkata yayasan itu telah membina tujuh sekolah Tamil percuma di negara ini.


Shafee: Pemeriksaan balas untuk tunjuk niat ikhlas Najib 

10.42am - Ketua pasukan peguam bela Muhammad Shafee Abdullah berkata pemeriksaan balas utama terhadap saksi bekas CEO YR1M Ung Su Ling bertujuan menunjukkan anak guamnya Najib Razak memiliki niat yang ikhlas (bona fide).

"(Pemindahan RM42 juta kepada pelbagai entiti) itu semuanya dibuat demi sebab-sebab yang ikhlas (bona fide)," katanya.

Shafee berkata demikian selepas Timbalan Pendakwa Raya V Sithambaram membantah soalan yang dikemukakan peguam Najib itu menyifatkannya sebagai tidak relevan.

Shafee menyoal Ung mengenai dana YR1M yang digunakan bagi tujuan membantu komuniti luar bandar di Sarawak untuk membina kemudahan asas bekalan air dan lain-lain.

Bagaimanapun, hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali memberitahu Shafee supaya membuat pemeriksaan balas secara ringkas mengatakan beberapa beberapa butiran terperinci tidak perlu dinyatakan.


Bekas CEO YR1M akui selaku pengurus CIMB: Saya tulis ucapan Nazir

10.14am - Selaku pengurus kanan CIMB, saksi Ung Su Ling mengakui menulis ucapan untuk ketua kumpulan bank itu, Mohamed Nazir Abdul Razak.

Ung, bekas CEO Yayasan Rakyat 1Malaysia (YR1M), berkata ini dilakukannya ketika bekerja di pejabat Nazir antara tahun 2006 hingga 2009.

"Ya, saya pernah bekerja di pejabat ketua pegawai eksekutif kumpulan. Saya seorang pengurus kanan, tetapi juga pembantu peribadi kepada CEO kumpulan pada masa itu (Nazir).

"Saya menulis ucapannya," katanya kepada peguam Muhammad Shafee Abdullah semasa pemeriksaan balas.

Nazir merupakan adik lelaki kepada tertuduh, Najib Razak.


Jho Low ketuai Wynton Group - Saksi

10.16am - Ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho mengetuai Wynton Private Equity Group.

Bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) Yayasan Rakyat 1Malaysia (YR1M) Ung Su Ling mengesahkan hal ini semasa pemeriksaan balas oleh peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah.

Terdahulu, Ung memberitahu telah berkhidmat dalam Wynton Group antara tahun 2004 dan 2006.

RM42j dalam akaun Najib bukan dari YR1M, kata bekas CEO

9.30am - RM42 juta yang dimasukkan ke dalam dua akaun AmBank Najib Razak tidak berasal dari Yayasan Rakyat 1Malaysia (YR1M), kata bekas CEO Ung Su Ling memberi keterangan.

Ung berkata dia diberitahu oleh ketua setiausaha sulit Najib pada masa itu, Azlin Alias untuk mengarahkan rakan kongsi CSR (Tanggung jawab korporat sosial) 1MDB, Ihsan Perdana untuk memindahkan dana tersebut kepada akaun AmBank.

Ini dilakukan sebanyak dua kali, pada bulan Disember 2014 dan Februari 2015.

Ung berkata, dia telah dihubungi oleh Azlin pada 24 Disember 2014 dan diberitahu untuk mengarahkan ketua pegawai eksekutif Perdana Ihsan, Shamsul Anwar Sulaiman untuk memindahkan sejumlah RM27 juta dan RM5 juta kepada akaun AmBank yang berakhir pada tahun 880 dan 906.

Pada bulan Februari tahun depan, Azlin mengarahkannya supaya Shamsul memindahkan satu lagi RM10 juta kepada 880 akaun.

Ung mengatakan ketika itu, dia tidak tahu bahawa akaun berkenaan dimiliki Najib.


Sumber program masyarakat YR1M dari syarikat judi Genting Group  - Bekas CEO yayasan

9.20am: Bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) Yayasan Rakyat 1Malaysia, Ung Su Ling, memberitahu mahkamah bahawa yayasan yang pernah diterajuinya itu bergantung sumbangan dari Genting Group bagi mendanai program kemasyarakatan anjurannya bersama rakan kongsi antara 2013 dan 2015.

Mahkamah mendengar keterangan Ung (gambar) bahawa yayasan itu mempunyai tiga akaun bank dengan AmBank, salah satunya dianggap sebagai akaun utamanya untuk penggunaan dana projek.

Katanya, YR1M telah antara 2013 dan 2015 menerima sejumlah RM210 juta daripada 1MDB.

"Waktu awal penubuhan YR1M telah menerima peruntukan dana RM210 juta dari 1MDB.

"Punyai tiga akaun bank semuanya dengan AmBank

"Akaun utama adalah untuk program. Sumber wang perjudian dari Kumpulan Genting

"Kedua adalah untuk operasi YR1M.

"Manakala akaun ketiga pembiayaan projek-projek di mana sumber wang adalah dari sumber-sumber lain," katanya memberi keterangan.


Najib, pegawai bekas PM, pengerusi 1MDB adalah pemegang amanah YR1M - Saksi

9.10am - Ung Su Ling yang memberi keterangan di kandang saksi berkata dia dilantik sebagai ketua pegawai eksekutif (CEO) Yayasan Rakyat 1Malaysia (YR1M) pada Januari 2013. Ung berkata jawatan itu disandangnya sehingga Mei lalu.

Dia memberitahu mahkamah YR1M merupakan cetusan idea bekas perdana menteri Najib Razak dan ia dipimpin lembaga pemegang amanah yang terdiri daripada empat anggota.

"Mereka ialah (bekas pengerusi 1MDB) Lodin Wok Kamaruddin, Wan Shihab Wan Ismail, yang ketika itu adalah pegawai khas di Pejabat Perdana Menteri dan Azlin Alias, yang pada itu ialah ketua setiausaha sulit kepada perdana menteri," katanya.

Ung membaca keterangan saksinya berkata selepas Azlin meninggal dunia, yayasan itu cuma hanya ada tiga orang ahli lembaga pengarah.

Menurut Ung, semua program diluluskan melalui sebaran resolusi pengarah yang disediakannya sebelum diserahkan kepada Azlin, yang akan mendapatkan tanda tangan Shihab dan Najib.

Resolusi itu akan diserahkan kembali kepadanya sebelum Ung mendapatkan tanda tangan Lodin, kata saksi itu lagi.


Najib tiba di mahkamah

9.07am - Najib masuk ke kandang tertuduh apabila prosiding bermula.

9.00am - Tertuduh, Najib Razak, duduk di kerusi di galeri awam.

Turut menunggu, Peguam Negara Tommy Thomas dan pasukan pendakwaan, serta anggota peguam bela Najib.

Lihat Komen
ADS