Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
TPM: Piagam Umno, PAS cuma penuhi kemahuan sendiri

Timbalan Perdana Menteri berkata piagam Umno-PAS yang akan dimeterai tidak lama lagi itu hanyalah perjanjian politik semata-mata yang dibuat untuk kepentingan parti berkenaan.

Menurut Dr Wan Azizah Wan Ismail apa yang dilalukan kedua-dua parti itu hanyalah untuk memenuhi kemahuan masing-masing dan bukannya mencerminkan aspirasi rakyat.

Pada masa sama kata beliau PH pula sedang melakukan usaha yang lebih baik dan ia membabitkan keseluruhan rakyat di negara ini.

"PH hendak buatkan yang lebih baik untuk negara kita dengan mengambil kira seluruh rakyat majmuk di negara kita ini.

"Kerajaan mahu membangunkan Malaysia ini dengan berkongsi kemakmuran yang ada kepada semua, seperti yang dikatakan perdana menteri,” katanya kepada pemberita selepas program Wacana Ilmu Sri Satria di Putrajaya, hari ini.

Siri kelapan wacana berkenaan membawakan Timbalan Pengarah Akedemi Pengajian Melayu Universiti Malaya, Prof Dr Awang Azman Awang Pawi yang menyampaikan syarahan bertajuk Politik Melayu Islam Pasca-PRU14.

Naib Ketua Pemuda PKR, Syed Badli Shah Syed Osman, bertindak sebagai moderator.

Hadir sama Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Nik Omar Nik Abdul Aziz dan Adun Taman Medan, Syamsul Firdaus Mohamed Supri.

Wan Azizah sebelum itu ditanya mengenai piagam yang memetarai secara rasmi kerjasama di antara PAS dan Umno bulan depan.

Ia dijadual ditandatangani pemimpin kedua-dua parti pada 14 Sept ini.

Piagam itu sekali gus menamatkan permusuhan politik antara kedua-dua parti berteraskan Melayu itu yang telah berlarutan puluhan tahun lamanya.

Ada masa lebih 3 tahun

Kerjasama umum mereka bermula selepas PRU ke-14 yang menyaksikan Umno - dan BN - kalah buat kali pertama sejak negara merdeka.

Ia semakin dipererat melalui siri pilihan raya kecil selepas itu dan menyaksikan pembangkang terbabit memenangi tiga daripadanya. Bagaimanapun untuk rekod PH pula memenangi lima yang lain.

Kerjasama dengan PAS itu turut menghubungkan parti terbabit dengan dua parti bukan Melayu iaitu MCA dan MIC yang selama ini menyatakan bantahan keras mereka terhadap cadangan pelaksanaan hukum hudud.


Baca Zahid: Hadi jadikan dunia lebih baik


Sementara itu, Wan Azizah berkata buat masa ini tidak timbul isu pilihan raya umum ekoran selepas ada pemimpin Bersatu menjangkakan PH mungkin akan kalah jika ia diadakan pada masa terdekat.

Ditanya sama ada PH bersedia jika PRU diadakan, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu berkata: "Nak kata kita sedia tu, memang kita (sebagai) parti politik, kena sedia pada bila-bila masa."

Pada masa sama Wan Azizah berkata peralihan kuasa daripada BN kepada PH pada Mei tahun lalu adalah pengalaman pertama negara ini mengubah kerajaan.

Justeru katanya rakyat perlu memberi peluang kepada PH untuk mentadbir dengan lebih baik bagi menangani masalah yang ada.

"Kita tidak biasa ubah kerajaan, dan ini pertama kali. Berilah peluang kerana kita tahu realiti dan (keadaan) dana negara. Ini kita terpaksalah hadapi," katanya.

Semalam, ketua strategi Bersatu, Dr Rais Hussin, memberi amaran PH tidak lagi mendengar suara rakyat dan ia boleh menyebabkan kekalahan jika pilihan raya umum diadakan dalam masa terdekat.

Wan Azizah berkata PH mempunyai masa tiga setengah tahun lagi untuk menunaikan janji-janjinya dan melaksanakan projek-projek yang akan memanfaatkan rakyat.

Lihat Komen
ADS