Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Sokongan Hadi tak diperlukan untuk angkat Anwar jadi PM'
Diterbitkan:  Sep 21, 2019 10:35 AM
Dikemaskini: 2:35 AM

Naib Ketua Pemuda PKR (AMK) Syed Badli Shah Syed Osman berkata Pakatan Harapan (PH) tidak memerlukan sokongan daripada Presiden PAS Abdul Hadi Awang untuk membolehkan Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri.

“Kenyataan Presiden PAS yang menolak konsensus PH tidak mendatangkan sebarang kesan langsung kepada PH.

“Kenyataan yang berbaur angkuh dan lucu ini tidak sepatutnya dikeluarkan oleh presiden sebuah parti yang tiada kepentingan dalam gabungan parti-parti kerajaan," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Sebaliknya, kata Syed Badli, Abdul Hadi sepatutnya menjelaskan kepada akar umbi PAS tentang penyatuan dengan Umno yang selama ini dianggap sebagai musuh ketat parti itu.

Syed Badli berkata demikian sebagai respons kepada kenyataan Abdul Hadi semalam yang menolak konsensus PH yang mencadangkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri seterusnya.

Abdul Hadi sebelum ini berkata Dr Mahathir Mohamad harus terus kekal sebagai perdana menteri sehingga habis penggal menjelang Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) kelak.

Sementara itu, mengulas lanjut, Syed Badli yang menyifatkan PAS sebagai "kuda tunggangan Umno" berkata, Anwar akan tetap diangkat sebagai perdana menteri berdasarkan janji dan prinsip yang dipegang oleh PH.

“Tambahan lagi Mahathir juga telah menyatakan komitmennya terhadap transisi jawatan perdana menteri kepada Anwar Ibrahim.

“Justeru itu Abdul Hadi Awang tidak perlu membuang masa dengan urusan parti lain sebaliknya beliau perlu membuktikan bahawa PAS bukanlah kuda tunggangan Umno,” katanya.

Lihat Komen
ADS