Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Aset RM9,000 yang saya miliki itu adalah sebuah motosikal - Mohamaddin

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Mohamaddin Ketapi mendakwa satu-satunya aset yang dimilikinya adalah sebuah motosikal bernilai RM9,000.

Beliau berkata memiliki aset akan membawa masalah kepadanya sedangkan dirinya hanya mahu menyimpan wang untuk persaraannya tetapi juga mengakui simpanannya tidak banyak.

"Kamu tahu, pada usia ini, saya hanya ingin menyimpan wang, saya tidak mahu beli apa-apa harta yang hanya memeningkan kepala," katanya kepada media selepas menyaksikan AirAsia menerima pesawat Airbus A321neo pertama mereka di Sepang, hari ini.

"Saya tak ada banyak wang untuk membeli rumah, saya lebih suka simpan wang untuk usia tua. Jadi bila saya mati nanti, isteri dan anak-anak saya ada wang," katanya.

Semasa mengatakan bahawa dia tidak mempunyai harta kecuali sebuah motosikal, dia mengakui isterinya memiliki sebuah rumah dan anak-anaknya memiliki sifat sendiri.

"Anda tahu, ia (harta itu) berada di bawah isteri saya, anak-anak saya dan anak saudara saya," katanya.

"Ia (Rumah) adalah milik isteri saya, ia tidak semata-mata di bawah nama saya," katanya.

Menjawap soalan, katanya, beliau juga mengisytiharkan rumah isterinya kepada kerajaan.

"(Saya sudah) isytihar, tak tipu," katanya.

Pada Disember lalu, Mohamaddin pernah berkata beliau terlalu “miskin” untuk mengisytihar apa-apa aset.

Namun, semakan terbaru menunjukkan beliau berjaya mengumpul RM9,338 aset peribadi dalam 11 bulan seterusnya. Ini termasuk aset isteri.

Pengisytiharan ini dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), dan disiarkan di laman web pengisytiharan aset yang dikendalikan SPRM.

Menurut laman web tersebut, pendapatan bulanan Mohammadin adalah RM54,879.53.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS