Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
story images
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Myanmar dituduh hapus etnik Rohingya di Mahkamah Jenayah A'bangsa

GLOBAL | Pemimpin Myanmar Aung San Suu Kyi dijadualkan berlepas dari Belanda pada Jumaat selepas membela negaranya daripada tuduhan melakukan penghapusan bangsa dalam prosiding pendengaran selama tiga hari di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ).

Negara Afrika barat Gambia memfailkan kes pada bulan November, mendakwa Myanmar melakukan "pembunuhan beramai-ramai" terhadap penduduk minoriti Muslim Rohingya.

Sebagai langkah pertama, Gambia memohon mahkamah untuk memerintahkan langkah-langkah kecemasan bagi melindungi Rohingya dan memastikan konflik tidak berlarutan menjadi semakin buruk.

Ini dimaksudkan sebagai suatu bentuk perintah penahanan, sementara panel 17 orang hakim meneliti merit kes sepenuhnya, yang biasanya mengambil masa beberapa tahun untuk diselesaikan.

Mahkamah berkata ia akan memutuskan permohonan itu secepat mungkin, tetapi tidak menetapkan tarikh tertentu. Satu keputusan dijangka dikeluarkan ICJ dalam beberapa minggu.

Pendengaran ini dijangka menjadi prosiding pertama dalam proses yang panjang. Kes pembunuhan terhadap etnik Bosnia warga Serbia di Srebrenica pada tahun 1995 telah mengambil masa hampir 15 tahun untuk diselesaikan.

Jika mahkamah dalam keputusannya mendapati mempunyai bidang kuasa dalam langkah sementara itu, kes berkenaan akan dimajukan ke Istana Kehakiman di The Hague - walaupun para hakim memutuskan untuk menolak langkah kecemasan.

Myanmar kemudian akan mendapat peluang lain untuk berhujah bahawa mahkamah tidak mempunyai landasan undang-undang untuk meneliti tuntutan Gambia dan akan memfailkan apa yang dipanggil bantahan awal - yang hanya boleh menyentuh isu-isu bidang kuasa.

Apa kes yang dibawa Gambia?

Sekiranya mahkamah menolak bantahan tersebut, para hakim akhirnya dapat melihat kes itu dalam satu lagi sidang pendengaran umum.

Bukanlah amalan luar biasa tempoh antara tuntutan awal dan pendengaran sebenar kes berkenaan dengan meritnya akan memakan masa bertahun-tahun.

Gambia berkata selaku penandatangan kepada Konvensyen Penghapusan Bangsa 1948, ia mempunyai kewajipan untuk menghalang dan menghukum penghapusan etnik, tidak kira di mana ia berlaku.

Menteri Keadilan Gambia, Abubacarr Tambadou.

Di mahkamah, Gambia bergantung pada laporan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengenai pembunuhan, rogol dan pembakaran yang meluas di kampung-kampung etnik Rohingya, yang dilakukan dengan apa yang disebut para penyelidik "dengan niat melakukan penghapusan bangsa."

Langkah-langkah perlindungan yang diperlukan termasuk memerintahkan Myanmar untuk memelihara bukti kekejaman yang didakwa dan untuk membenarkan akses kepada para penyiasat PBB.

Bagaimana maklum balas Myanmar?

Suu Kyi mengakui mungkin terdapat beberapa jenayah perang atau jenayah terhadap kemanusiaan, tetapi menegaskan perkara sebegini tidaklah ke tahap penghapusan etnik - yang mana niat khusus untuk memusnahkan sesuatu kaum itu masih perlu dibuktikan.

Beliau juga mengulangi pendirian rasmi Myanmar bahawa tindakan keras terhadap Rohingya adalah operasi ketenteraan yang sah, tidak menyasarkan orang awam tetapi bertujuan mengekang militan Muslim bersenjata di negeri Arakan.

Seorang peguam untuk Myanmar juga memberitahu para hakim bahawa jumlah kematian tidak mencukupi untuk dikatakan menjadi penghapusan etnik.

Suu Kyi menyeru para hakim menggugurkan tuduhan tersebut dan berkata sistem keadilan negara itu perlu diberi peluang untuk menjalankan tanggungjawabnya terlebih dahulu.

(Laporan oleh Stephanie van den Berg; suntingan oleh Bart Meijer dan Nick Macfie)

- Reuters

Lihat Komen
ADS