Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bakti Austin didik anak-anak di pedalaman
Diterbitkan:  Jan 22, 2020 12:00 PM
Dikemaskini: 5:13 AM

Kira-kira 17 tahun lalu, Austin Albert Jalin menerima surat ditugaskan mengajar di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Bebangan yang terletak di Kapit, bahagian tengah Sarawak.

Anak muda dari suku kaum Iban ini ketika itu berusia 25 tahun dan baru tamat pengajian di Maktab Perguruan Rajang.

Menerima arahan bertugas di kawasan pedalaman sudah tentunya satu cabaran besar bagi pendidik seperti Austin terutamanya mereka yang lahir dan biasa hidup di bandar.

Begitulah juga dengan Austin, anak bongsu daripada lima beradik ini yang membesar di Betong, sebuah bandar yang pesat membangun.

Sekolah yang beliau ditempatkan pula terletak di kawasan pedalaman. Untuk sampai ke sekolah tempat dia mengajar, antara pengangkutan yang perlu dinaikinya adalah van sapu, kenderaan pacuan empat roda, bot ekspres serta perahu panjang dan perahu tambang untuk menyusuri sungai dan kemudian merentasi jalan kem kayu balak.

“Itulah pengangkutan utama penduduk pedalaman untuk sampai ke destinasi, sama ada untuk ke pekan berdekatan atau pulang semula ke kampung yang boleh memakan masa sampai sehari.

“Sepanjang perjalanan ke destinasi, bagi saya yang dibesarkan di bandar memang mencabar, situasi itu adalah situasi yang baharu, jalan berdebu tatkala musim panas selain perlu melalui jalan yang berbukit tinggi serta curam sebelum sampai ke sekolah pada waktu petang.

"Ada kalanya saya perlu bermalam di kebun orang sementara menunggu pengangkutan tiba pada keesokan harinya,” Austin berkongsi kisahnya dengan Bernama baru-baru ini.

Pengalaman

Austin mengajar murid-murid darjah enam ketika ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Sungai Bebangan selama empat bulan (Julai 2002-Disember 2002) sebelum ditukarkan ke Sekolah Kebangsaan Nanga Segenok (Januari 2003-Disember 2006), juga terletak di Kapit.

Pada Januari 2007, beliau ditukarkan ke sebuah sekolah di kampung halamannya di Betong iaitu Sekolah Kebangsaan Nanga Lidong Luar Bandar (Januari 2007 - Disember 2011).

Beliau kemudiannya ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Saint John, Nanga 3 juga di Betong bermula Januari 2012 hingga sekarang.

Semasa mengajar di Sekolah Kebangsaan Nanga Lidong Luar Bandar, Austin mengikuti Pengajian Jarak Jauh (PJJ) Universiti Terbuka Malaysia untuk program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengajian Sains).

Kalau hendak diikutkan, Austin tidak pernah merancang mahu menjadi pendidik. Beliau hanya mencuba nasib memohon kursus perguruan selepas tamat peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Minatnya dalam bidang perguruan bagaimanapun kemudiannya bercambah dengan dorongan keluarga dan kawan-kawan.

"Saya bersyukur kerana membuat keputusan tepat menjadi pendidik. Ia satu tugas yang mulia," kata Austin yang kini menyandang jawatan Penolong Kanan Pentadbiran di SK Saint John di Betong.

Guru sebagai ibu bapa

Berkongsi pengalamannya mengajar di kawasan pedalaman, Austin berkata, tenaga pengajar di sekolah pedalaman tidaklah ramai. Sebagai contoh sekolah pertama beliau ditugaskan (Sekolah Kebangsaan Sungai Bebangan) mempunyai sekitar 50 orang anak murid. Terdapat enam orang guru sahaja bertugas termasuk seorang seorang pentadbir sekolah yang turut memangku jawatan yang lain.

“Waktu mengajar sangat padat walaupun bilangan murid agak sedikit pada ketika itu kerana seorang guru perlu mengajar beberapa mata pelajaran, “ katanya.

Di sekolah pedalaman, tugas seorang guru bukan sahaja mengajar malah berperanan sebagai ibu dan bapa kepada murid-murid, memandangkan mereka duduk di asrama serta berjauhan daripada keluarga.

“Kitalah guru dan ibu bapa kepada murid yang bersekolah di situ. Ibu bapa juga meletakkan kepercayaan yang tinggi kepada kami untuk mendidik anak-anak mereka,” katanya yang tinggal di kuarters kediaman yang disediakan untuk guru sekolah sepanjang sesi persekolahan.

Kebanyakan murid tidak pulang ke rumah pada hujung minggu memandangkan ibu bapa tidak dapat menjemput anak-anak atas faktor tempat tinggal yang jauh serta terpaksa mengambil masa yang lama untuk berjalan kaki.

"Jelas terpancar kesedihan dan kerinduan di wajah murid-murid terutamanya murid tahun satu yang merindui keluarga mereka di kampung halaman. Jadi sebagai guru, kitalah tempat mereka melepaskan rindu, hubungan antara guru dan murid memang akrab.

“Ketika murid sakit atau perlu dirujuk ke hospital Kapit, maka kitalah juga yang akan mengiringi murid tersebut dan bermalam di pekan Kapit. Kita berkorban masa, tenaga dan untuk anak didik kita,” katanya.

Peranan dan cabaran

Menurut Austin, para guru juga berperanan dalam pembinaan watak murid secara holistik dengan nilai manusiawi, contohnya mengajar murid menguruskan diri seperti mencuci pakaian dan membersihkan peralatan persekolahan.

“Sebelum murid-murid masuk ke dalam kelas, pegawai yang bertanggungjawab akan memeriksa dan memastikan mereka lengkap berpakaian seragam sekolah yang bersih,” katanya.

Mengenai rutin harian murid pula, ia disusun oleh Unit Hal Ehwal Murid (HEM) dan setiap murid perlu mematuhi jadual yang ditetapkan. Matlamatnya adalah untuk membentuk sahsiah diri supaya murid menjadi insan yang berguna suatu hari nanti.

Bercerita tentang cabaran mengajar, Austin berkata mengajar murid di pendalaman bukanlah sesuatu perkara yang mudah, tatkala murid tahun satu di bandar sudah pandai membaca, murid tahun satu di pedalaman boleh dikatakan baru sahaja hendak bertatih mengenal huruf.

“Kebanyakan murid tidak mendapatkan pendidikan awal kanak-kanak (pra sekolah) atas faktor tempat tinggal yang jauh dan tidak berkemampuan kerana ibu bapa mereka hanyalah petani dan pekerja buruh.

“Keadaan ini menyebabkan kita pendidik terpaksa bertungkus lumus mendidik mereka untuk mengenal angka dan huruf, memegang tangan murid-murid untuk mengajar mereka menulis,” katanya.

Murid-murid di pedalaman memang bergantung sepenuhnya kepada didikan guru dan untuk itu guru perlu kreatif dan inovatif agar murid kita setanding dengan murid-murid di bandar.

“Untuk mendedahkan murid dengan keadaan di luar, ketika berada di kawasan bandar, guru perlu mendapatkan pelbagai sumber pembelajaran dari internet untuk dipertontonkan kepada murid apabila pulang ke sekolah,” tambahnya.

Semua usaha serta komitmen itu adalah untuk memastikan prestasi murid terutamanya bagi murid yang akan menduduki peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) mencapai tahap lulus 100 peratus, seterusnya dapat menguasai mata pelajaran seperti Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.

Kehidupan dan harapan

Dari segi kehidupan di pedalaman pula, orang-orang kampung sangatlah peramah dan mereka sangat gembira dengan kehadiran guru luar yang sanggup berkhidmat di tempat mereka demi mendidik anak-anak.

Sifat peramah penduduk kampung sedikit sebanyak mengubat kerinduan Austin terhadap kampung halamannya.

“Tatkala musim cuti sekolah, jika tidak berpeluang pulang ke bandar, saya akan menghabiskan masa dengan penduduk kampung, bersama-sama turun ke sungai menjala ikan dan udang.

“Itulah salah satu cara untuk mendapatkan bekalan makanan, selain menimba pengalaman berharga, dapat juga merasa makanan segar hasil tangkapan sendiri. Pengalaman ini sudah tentu tidak dapat diperolehi jika bertugas di bandar,” ujarnya, sambil menambah harga barangan keperluan asas di kawasan pedalaman amatlah berpatutan walaupun jaraknya yang agak jauh dari pekan Kapit.

Austin menyimpan harapan besar sebagai seorang guru yang pernah mengajar di pedalaman untuk melihat anak-anak dari kawasan berkenaan yang pernah dididiknya akan menjadi insan berjaya suatu hari kelak.

“Segala kepahitan yang pernah mereka tempuhi pasti akan menjadi sesuatu yang manis untuk dikenang apabila sudah berjaya.

“Sebagai pendidik, kami berbesar hati sekiranya bekas murid masih mengingati dan menghubungi kami walaupun sudah lama meninggalkan alam persekolahan,” katanya.

Disunting dan olah semula oleh Melati Mohd Ariff

- Bernama

Lihat Komen
ADS