Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

April tahun lepas, seramai 46 pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan Pulau Pinang dicekup SPRM. Ia bukan sahaja mengejutkan masyarakat awam, tetapi turut menyuntik rasa takut terhadap pegawai-pegawai kerajaan yang korup.

Hasilnya, pegawai-pegawai JPJ di negeri lain meminta syarikat logistik berhenti merasuah mereka bagi mengelakkan menjadi perhatian SPRM.

Bagaimanapun selepas setahun penangkapan beramai-ramai itu, keadaan kembali seperti biasa. Ada antara mereka yang meminta ‘pampasan’ bagi bulan-bulan bersih tanpa rasuah itu.

Setiausaha sebuah syarikat logistik, Ah Ching (bukan nama sebenar), berkata pegawai-pegawai itu kembali meminta bayaran pada Julai tahun lalu, tiga bulan selepas penangkapan di Pulau Pinang.

“Mereka pada mulanya takut, semua pemindahan wang digantung dua bulan (Mei dan Jun tahun lalu)

“Tetapi mereka tegaskan bayaran Julai patut digandakan sebagai pembayaran balik untuk bulan-bulan sebelumnya.

“Mereka ugut lori kami mungkin akan hadapi masalah (jika tidak patuh),” katanya kepada Malaysiakini.

Ah Ching berkata dia tidak selesa untuk menyelaraskan bayaran kepada pegawai-pegawai kerajaan yang korup itu.

Rasuah diberikan kepada penguat kuasa untuk menutup mata terhadap kesalahan seperti mengangkut barang melebihi muatan atau pembocoran maklumat awal berkaitan operasi yang akan dijalankan.

Bayaran boleh dibuat secara segera apabila sesebuah lori didapati mempunyai masalah dalam sekatan jalan raya. Bagaimanapun terdapat bayaran bulanan bagi mendapatkan “perlindungan” daripada penguat kuasa.

Bayaran guna akaun orang tengah

Malaysiakini telah menyemak rekod transaksi dan pesanan Whatsapp yang menunjukkan permintaan rasuah dibuat.

“Berapa million (juta) masuk bagi tahu tauke? Lepas masuk, tolong Whatapp kita,” menurut satu mesej.

Selepas Ah Ching masukkan RM1,000 kepada pegawai itu, satu lagi mesej dihantar:

“OK, terima kasih. Jangan lupa delete (padam mesej ini)”.

Ah Ching berkata “salam hangat” itu biasanya akan sampai di penghujung tiap-tiap bulan.

Sementara itu, Malaysiakini juga melihat transaksi satu syarikat pada September menunjukkan keseluruhan RM21,300 dibuat terhadap pegawai-pegawai JPJ di Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Setiap bayaran dibuat antara RM300 hingga RM6,000.

Ah Ching berkata pemindahan wang dibuat menggunakan akaun milik ejen, anggota keluarga atau rakan-rakan pegawai itu bagi menyukarkan ia dikesan.

Semakan Malaysiakini mendapati nombor akaun bank dan nama pemiliknya itu sah.

Ikut peraturan jadi payah

Ketika amalan rasuah itu ‘diinstitusikan’ dalam JPJ, terdapat juga syarikat logistik yang enggan terlibat dan mengikuti peraturan ditetapkan.


Ah Siong (bukan nama sebenarnya) yang mempunyai 200 lori misalnya mengikuti peraturan berat maksimum 51 tan.

Bagaimanapun dalam sebuah sistem yang korup, golongan seperti ini akan diganggu.

“Pegawai JPJ tetap akan tuduh kami bawa barang lebih muatan dan mahu ditimbang,” katanya kepada Malaysiakini.

Proses timbang boleh dibuat di stesen timbang, tetapi ia akan melibatkan kelewatan penghantaran barang.

Ah Siong berkata, dalam satu kes, JPJ berkeras mahu menimbang 10 lorinya sehingga menyebabkan barangan lambat sampai, mengalami kerugian kewangan dan hilang kepercayaan rakan niaga.

“Masa periksa dan timbang mereka akan minta rasuah. Jika seseorang itu bayar ‘bayaran bulanan’, ada orang akan datang selesaikan masalah itu, jadi kami buat bayaran bulanan.

“Jika kamu tak bayar bayaran bulanan, ada pegawai yang akan susahkan hidup kamu dengan kata itu langgar peraturan, ini langgar peraturan.

“Akhirnya, apa yang mereka mahu adalah wang,” katanya.

Selain bayaran bulanan, terdapat juga pegawai JPJ minta rasuah ketika sekatan jalan raya.

Rasuah dulu, tuntut ‘bayaran balik’ kemudian

Muthu (bukan nama sebenar), sudah memandu lori sayur dan buah-buahan dari Cameron Highlands ke pasar borong Salayang selama 10 tahun.

Dia mengaku bahawa amalan merasuah JPJ sudah menjadi perkara biasa dalam industri pengangkutan.

Katanya, ketika hasil dipetik, sayur-sayuran dan buah-buahan harus dihantar ke tempat tujuan segera bagi menjamin kesegarannya.

Justeru lori biasanya akan dimuat lebih muatan. Lori-lori inilah, kata Muthu, yang akan menjadi sasaran permintaan rasuah.

Sebagai pekerja, dia mengaku lebih senang “kawtim” untuk menyelesaikan masalah itu.

Pemandu lori selepas itu, katanya lagi, hanya perlu membuat tuntutan bayaran balik daripada majikan sebagai perbelanjaan syarikat.

“Kadang-kadang ada operasi pada pukul 1 atau 2 petang. Kita tak akan call (buat panggilan pada) bos. Kita bayar cash (tunai), kemudian tuntut balik dari syarikat.

“Sama ada pergi mahkamah bayar denda RM300 atau rasuah RM50 hingga RM100, kamu pilihlah,” katanya sambil memegang puntung rokok ketika menurunkan barang-barang.

Amalan rasuah dalam penguatkuasaan kenderaan komersial sudah menjadi wabak yang menyaksikan penguat kuasa sentiasa cuba mencari jalan membuat duit lebih daripada yang mereka sudah dapat.

Muthu berkata, dalam satu insiden, dia pernah diperas dua kali dalam satu perjalanan.

“Saya kena ‘denda’ di Rawang sekali, kemudian sekali lagi di Sungai Buloh. Kedua-dua tempat ini dekat saja,” katanya.

Makan lebih ‘musim raya’

Sementara itu, Ah Ching turut mengeluh dalam isu sama.

“Kita sudah bayar tetapi mereka kata bayaran (bulanan) itu hanya untuk lebuh raya dan kita kena bayar lagi untuk jalan persekutuan.

“Pada musim perayaan, mereka akan ‘makan’ lebih kerana mereka kata kena belanja lebih. Jika waktu operasi ada ketua mereka, kami kena bayar lebih,” katanya.

Ah Siong juga berkata ada pegawai JPJ mengutip rasuah di kawasan di luar bidang kuasa mereka.

“Mereka ini sangat tersusun. Rasuah ini bukan hanya untuk seorang tetapi dikongsi dengan semua orang dalam kumpulannya.”

Dia juga mendedahkan betapa liciknya pemeras-pemeras itu berdepan pemantauan.

“Bila Putrajaya hantar pegawai kanan turun padang, mereka tidak minta rasuah dan keluarkan saman.

“Tetapi bila ada operasi daerah, beranilah mereka minta duit kopi,” katanya.

Amalan rasuah itu telah menyebabkan penambahan kos perniagaan.

"Apabila Putrajaya menghantar pegawai kanan ke tanah, mereka tidak akan meminta rasuah dan mengeluarkan saman dengan sewajarnya.

"Tetapi jika ia adalah operasi daerah, maka mereka akan berani mengambil duit kopi," katanya.

Rasuah pada asasnya ditambah dengan kos menjalankan perniagaan.

‘Tak sanggup buat lagi’

Ah Ching berkata bagi setiap lori mereka harus membuat bayaran suapan antara RM200 hingga RM300 atau 20 hingga 30 peratus dari pendapatan syarikat.

“Bagi perjalanan pergi balik rasuah akan jadi dua kali ganda. Kami hanya bazirkan masa dan usaha (kerana rugi). Ini belum kira lagi bayaran selenggara kenderaan, kos tayar dan gaji pemandu lori.

“Ini belum masuk wang perlindungan bulanan,” kata wanita itu.

Berdasarkan rekod transaksi yang dilihat Malaysiakini, syarikat Ah Ching membayar rasuah RM235,600 kepada pegawai JPJ pada tahun 2018 - purata RM19,633 sebulan.

Untuk sembilan bulan pertama 2019, dia membayar RM116,000 - purata RM16,571 sebulan. Jumlah itu berkurangan selepas amalan itu terhenti sekejap pada Mei dan Jun susulan operasi SPRM.

Difahamkan bayaran itu bersamaan hampir 30 peratus perbelanjaan tahunan syarikat Ah Ching.

“Saya takut kena rompak bawa cash (wang tunai) setiap hari. Mental saya sakit. Saya tak mahu buat lagi kerja ini,” kata setiausaha syarikat itu.

Onn, penyelia Ah Ching berkata, amalan rasuah yang berleluasa itu telah merosakkan syarikat mereka.

“Mereka datang minta duit tiap-tiap hari dan layan kami macam lembu kena perah susu. Berapa banyak lagi nak kena masuk dalam lubang tak ada dasar ini?

Enggan ikut rentak pegawai-pegawai korup itu lagi, syarikat Onn akhirnya menyimpan rekod-rekod bayaran untuk diberikan kepada pihak berkuasa.

Tak mudah nak buang pegawai korup

Bagaimanapun, jika SPRM membuat tangkapan besar-besaran pun, untuk membersihkan JPJ bukan perkara mudah.

Sumber-sumber yang mengetahui berkaitan birokrasi memberitahu Malaysiakini, pegawai-pegwai korup yang diheret ke mahkamah biasanya dipindahkan untuk kerja pejabat.

Ini susulan prosedur pembuangan kerja yang ketat.

Walaupun mereka ditugaskan untuk kerja kurang penting, mereka tetap menjadi sebahagian anggota jabatan dan boleh memberikan kesan negatif dan kemungkinan sabotaj.

Sumber-sumber berkata perjawatan penguat kuasa dan pegawai teknikal JPJ dianggap “perkhidmatan tertutup” yang mereka hanya boleh dipindahkan dalam jabatan itu sahaja dalam sektor awam.

Ini bermakna mereka akan menjadi sebahagian dari JPJ sehingalah dipecat - proses panjang yang turut melibatkan tempoh rayuan.

“Kamu masih kena jumpa pegawai dalam unitnya setiap hari walaupun telah dituduh di mahkamah.

“Pegawai itu boleh buat khabar angin dalam unit itu atau paling teruk sabotaj sistem itu,” kata salah satu sumber.

Sementara itu, ibu pejabat JPJ tengah hari ini mengeluarkan kenyataan rasmi berkata laporan kepada pihak berwajib akan dibuat berkaitan perkara itu.

"JPJ juga tidak sesekali akan berkompromi dengan sebarang kegiatan rasuah mahupun penyalahgunaan kuasa yang berlaku di jabatan ini.

"Tindakan tatatertib sehingga buang kerja akan dikenakan jika sabit kesalahan," menurut kenyataan itu.

Ancaman hukuman berat

Sementara itu, amalan perniagaan yang buruk turut mendalangi amalan rasuah dalam penguatkuasaan pengangkutan komersial.

Perunding keselamatan jalan raya Foong Choy Chye berkata syarikat logistik cenderung membawa barangan lebih muatan untuk menjimatkan kos.

Beliau yang berpengalaman dalam dalam bidang keselamatan jalan raya selama 35 tahun itu berkata penjimatan itu membolehkan penghantar barangan memberikan diskaun lebih baik kepada pemberi konsain.

Bagaimanapun, Foong berkata persekitaran persaingan sengit itu telah menjejaskan keselamatan dan pematuhan undang-undang jalan raya.

Katanya sudah menjadi kebiasaan bagi sesebuah syarikat membawa barangan lebih 50 peratus daripada muatan dibenarkan.

Foong Choy Chye 

Foong justeru mencadangkan pemandu lori dan syarikat logistik serta pemegang konsain barangan patut dihukum bersama jika berlaku kes lebih muatan.

“Jika pemegang konsain juga didenda, mereka pasti akan nasihatkan syarikat logistik tidak bawa barangan lebih muatan,” katanya.

Malaysiakini difahamkan, dasar dalaman JPJ menetapkan jika muatan berlebihan itu sedikit sahaja, tindakan akan diambil bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk mendenda pemandu dan syarikat logistik, sehingga maksimum RM2,000.

Bagaimanapun, jika banyak, Seksyen 57 dan 58 Akta Pengangkutan Awam 2010 akan digunakan. Pesalah boleh dibawa ke mahkamah dan didenda antara RM1,000 hingga RM500,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya.

Undang-undang berbeza ini melibatkan budi bicara pegawai JPJ dan boleh disalah guna.

Pegawai-pegawai yang korup ini boleh menggunakan Akta Pengangkutan Awam 2010 untuk kesalahan kecil terhadap syarikat logistik bagi “menjinakkan” mereka mengikuti amalan sedia ada.

Akhirnya, kedua-dua pihak - syarikat logistik dan JPJ - sama-sama menghalakan amaran rasuah ini.

Lihat Komen
ADS