mk-logo
Berita
Hari 79: Tak wajar beli jam harga setengah juta guna derma Arab Saudi - Anifah

LANGSUNG | Perbicaraan kes terhadap bekas PM Najib Razak yang dituduh menyelewengkan RM42 juta dana SRC di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bersambung lagi.

Malaysiakini membawakan laporan langsung prosiding pada hari ke 79 ini:


Laporan pakar Australia kaji tanda tangan Najib paling cepat siap 26 Feb - Shafee

12.13 tengah hari - Mahkamah Tinggi mendengar laporan pakar tulisan tangan Australia mengenai tandatangan Najib Razak terhadap dokumen-dokumen utama SRC International hanya dapat disiapkan paling cepat pada 26 Feb ini.

Peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah memberitahu Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali hal tersebut pada akhir prosiding hari ini.

Terdahulu, Shafee menggulung pemeriksaan semula terhadap bekas menteri luar Anifah Aman, yang menjadi saksi pembelaan keenam.

Shafee memaklumkan kepada Nazlan bahawa pakar itu telah selesai meneliti dokumen-dokumen yang dipertikaikan semalam, dan boleh menyelesaikan laporan terbaru pada 26 Feb.

Shafee juga memaklumkan kepada mahkamah bahawa pembelaan akan menyediakan pegawai penyiasat kes 1MDB yang hanya dinamakan sebagai Nasarudin, untuk memberi keterangan sebagai saksi pembelaan pada hari Isnin minggu depan.

Nazlan kemudian menangguhkan prosiding untuk hari ini. Prosiding akan bersambung pada hari Isnin.

Pada Isnin juga mungkin mahkamah akan menetapkan pendengaran permohonan oleh Najib berhubung dengan kenyataan yang direkodkan oleh SPRM tentang potensi saksi yang kemudiannya tidak dapat dikesan.


Tak wajar beli jam harga setengah juta guna derma Arab Saudi - Anifah

11.40 pagi - Bekas menteri luar, Anifah Aman bersetuju adalah tidak wajar membeli jam tangan dengan harga setengah juta ringgit menggunakan sumbangan yang dikatakan dari Arab Saudi itu.

"Sudah tentu tidak," katanya ketika pemeriksaan balas oleh DPP V Sithambaram.


Apa maksud kata Raja Saudi? - Ini kena tanya Raja Abdullah, jawab Anifah 

11.38 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman memberi keterangan bahawa untuk mengetahui mengenai apa yang dimaksudkan oleh Raja Abdullah Abdul Aziz al-Saud sebagai 'pembayaran secara samar' (vague disbursement), maka seseorang itu perlu bertanya kepada pemerintah Arab Saudi itu sendiri.

Anifah menjawab soalan mengenai janji kepada perdana menteri Najib Razak untuk memasukkan sumbangan derma pemerintah ARab Saudi itu ke dalam akaun peribadi Najib.

Saksi pembelaan keenam mengatakan ini ketika pemeriksaan silang oleh DPP V Sithambaram.

Sithambaram (gambar, bawah) menyoal Anifah mengenai peryataan saksinya, di mana bekas menteri luar itu memberi keterangan bahawa beliau (Anifah) telah dimaklumkan Raja Abdullah mahu memindahkan derma kewangan ke dalam akaun peribadi Najib untuk mengelakkan wang itu "dibayar secara samar" (vaguely disbursed).

Sithambaram: Pernyataan kamu yang mengatakan 'Raja Abdullah tidak mahu wang tersebut dibayar secara samar' ini daripada siapa kamu mendengarnya?

Anifah: Daripada Najib.

Sithambaram: Apa maksud vaguely disbursed (dibayar secara samar-samar)?

Anifah: Ini kena tanya Raja Abdullah.

Raja Abdullah mangkat pada Januari 2015.


Kabinet tak bincang sumbangan Raja Saudi sebab derma peribadi pada Najib - Anifah

11.36 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman memberi keterangan bahawa kabinet tidak membincangkan Raja Arab Saudi Abdullah Raja berjanji untuk memberi sumbangan kewangan kepada perdana menteri Najib Razak kerana ia adalah derma peribadi.

Saksi pembelaan keenam berkata demikian ketika pemeriksaan balas oleh DPP V Sithambaram.

Anifah merujuk kepada janji derma yang dikatakan dibuat oleh Raja Abdullah kepada Najib semasa mesyuarat pada Januari 2010.

Sithambaram: Kamu tidak menyebutkan hal ini kepada kabinet mengenai derma itu?

Anifah: Ia adalah derma peribadi daripada Raja Abdullah (kepada Najib).

Anifah turut bersetuju dengan cadangan Sithambaram bahawa janji derma kewangan Raja Abdullah juga tidak dibincangkan di Dewan Rakyat.

Bagaimanapun, Anifah tidak bersetuju dengan cadangan Sithambaram bahawa janji derma kepada Najib itu bukan bersifat peribadi kerana ia berlaku semasa Najib bersama beberapa anggota kabinetnya melawat ke Arab Saudi untuk bertemu Raja Abdullah pada Januari 2010.

Terdahulu, bekas duta bekas Malaysia ke Arab Saudi Syed Omar Syed Mohammad al Saggaf dan bekas menteri di JPM, Jamil Khir Baharom mengesahkan janji Raja Saudi kepada Najib itu.

Kedua-duanya memberi keterangan untuk memahami bahawa Raja Abdullah telah membuat janji kepada Najib di luar mesyuarat tidak rasmi antara Najib dan Raja Abdullah pada 11 Januari 2010.


Keterangan Anifah mengenai derma Raja Arab Saudi tak sama dengan saksi sebelum ini

11.25 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman memberi keterangan bahawa Raja Arab Saudi, Raja Abdullah membuat tawaran derma kewangan kepada perdana menteri Najib Razak semasa mesyuarat rasmi antara 13 hingga 16 Januari 2010.

Keterangan yang diberikan saksi pembelaan keenam itu, yang diberikannya semasa pemeriksaan balas oleh DPP V Sithambaram, berbeza daripada dua keterangan saksi pertahanan sebelumnya mengenai perkara itu.

Saksi-saksi terdahulu, bekas duta Malaysia ke Arab Saudi, Syed Omar Syed Mohammad Al Saggaf dan bekas menteri di JPM, Jamil Khir Baharom memberi keterangan bahawa Raja Abdullah membuat tawaran itu kepada Najib pada 11 Januari 2010.

Kedua-dua saksi itu berkata tawaran tersebut dibuat di luar mesyuarat tidak rasmi antara Najib dan Raja Abdullah di Riyadh, sebelum lawatan rasmi oleh Malaysia ke Arab Saudi pada 13 Januari 2010.

Sithambaram: Tawaran (oleh Raja Abdullah) untuk menghulurkan derma kewangan ini dibuat semasa mesyuarat 13 ke 16 Jan (2010)?

Anifah: Ya.

Mengenai soalan daripada Sithambaram sekiranya terdapat sebarang mesyuarat tidak rasmi antara Najib dan Raja Abdullah sebelum 13 Januari 2010, Anifah berkata beliau tidak tahu menahu mengenai apa-apa mesyuarat pada tarikh itu.


Saya tak tahu Jho Low atur mesyuarat dengan Saudi, masuk duit ke akaun Najib - Anifah

11.13 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman memberi keterangan beliau tidak mengetahui sekiranya ahli perniagaan dalam buruan yang berkaitan dengan 1MDB, Jho Low mempunyai hubungan rapat dengan keluarga diraja Saudi.

Saksi pembelaan keenam mengatakan hal ini ketika pemeriksaan balas oleh DPP V Sithambaram.

Sithambaram menyoal Anifah mengenai keterangan Najib yang lalu bahawa Jho Low mempunyai pengaruh dalam keluarga diraja Saudi.

Kata Najib, hubungan rapat ini membolehkan hartawan itu bukan sahaja mengatur mesyuarat rasmi antara Najib dan Raja Abdullah tetapi juga menyusun kemasukan derma keluarga diraja Saudi ke dalam akaun peribadi Najib.

Anifah memberitahu Sithambaram bahawa beliau (Anifah) tidak menyedari mengenai Jho Low didakwa telah mengatur pertemuan rasmi antara Najib dan Raja Abdullah pada Januari 2010.


11.10 - Prosiding bersambung selepas berehat seketika.


9.58 pagi - Mahkamah Tinggi membenarkan permohonan DPP V Sithambaram untuk rehat selama sejam.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali membenarkan perkara itu apabila DPP mengatakan pihak pendakwaan hanya diberikan cuma satu salinan pernyataan saksi menteri luar Anifah Aman sekitar jam 2 pagi tadi.

Sithambaram berkata pihak pendakwaan memerlukan masa ini untuk menyediakan soalan untuk pemeriksaan balas terhadap saksi pembelaan keenam, Anifah.

Terdahulu, peguam bela memimpin Muhammad Shafee Abdullah telah membungkus pemeriksaan ringkas Anifah.


9.53 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman menggambarkan pertemuan antara mantan perdana menteri Najib Razak dan Raja Abdullah di Riyadh sebagai pertemuan rasmi.

Semasa pemeriksaan utama oleh peguam Shafee Abdullah, Anifah memberi keterangan:

"Dalam hubungan luar negara, ketika pertemuan dua ketua negara diatur oleh Wisma Putra, itu dianggap sebagai pertemuan rasmi."


9.51 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman menggulung kandungan penuh peryataan saksinya.

Peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah kemudian mula mengajukan pertanyaan untuk pemeriksaan utama.


Najib tolak tawaran hadiah kuda jantan dari Raja Saudi

9.49 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman memberi keterangan bahawa Najib Razak telah menolak tawaran Raja Abdullah (gambar, bawah) yang ingin memberinya hadiah kuda jantan selepas perdana menteri ketika itu memuji lukisan-lukisan kuda Arab di Istana Persidangan Riyadh di Saudi.

Dalam membaca keterangan saksi beliau, Anifah memberi keterangan: "Dato Seri Mohd Najib Razak dengan sopan menolak tawaran tersebut kerana beliau tidak menunggang kuda.

"Tawaran sedemikian jelas menunjukkan manifestasi hubungan rapat antara Arab Saudi dan Malaysia."


'Jamil sahkan pada Najib, Raja Abdullah nak derma masuk ke akaun peribadi PM'

9.45 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman memberi keterangan bahawa menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir Baharom mengesahkan kepada perdana menteri ketika itu Najib Razak bahawa Raja Abdullah berhasrat supaya derma disalurkan ke akaun peribadi Najib.

Saksi pembelaan keenam mengatakan ini sambil membaca peryataan saksinya semasa pemeriksaan utama oleh peguam bela Muhammad Shafee Abdullah.

Anifah memberi keterangan bahawa beliau adalah antara delegasi Malaysia pada mesyuarat tidak rasmi dengan Raja Abdullah di Riyadh pada awal Januari 2010.

Anifah mengesahkan antara yang hadir ialah Najib, duta besar Malaysia ke Arab Saudi pada waktu itu, Syed Omar Syed Mohammad Al Saggaf, Jamil Khir dan dirinya sendiri.

Kata Anifah, selepas mesyuarat tidak rasmi itu Najib telah mengadakan perbincangan sulit dengan Raja Arab Saudi Raja Abdullah.

Selepas itu, menurut Anifah, dirinya, Najib dan Jamil Khir meninggalkan telah meninggalkan dewan mesyuarat.

Saksi itu berkata beliau mendengar Najib meminta Jamil Khir sama ada betul atau tidak kefahaman dirinya bahawa Raja Abdullah mahu derma kewangan tersebut disalurkan ke akaun peribadi Najib.

"Ketika kami keluar, perdana menteri (Najib) telah meminta penjelasan daripada Jamil Khir mengenai dialog sulit antara beliau dan Raja Abdullah sama ada beliau benar dalam memahami maksud Raja Abdullah yang lebih suka derma kewangan yang dibuat Raja Arab Saudi itu akan dipindahkan ke akaun bank peribadi Najib Razak.

"Saya mengambil perhatian serius mengenai hal ini kerana Najib Razak secara serentak bercakap kepada kami berdua.

"Jamil mengesahkan ketepatan pemahaman perdana menteri.

"Difahamkan Raja Abdullah tidak mahu sumbangan wang ini dibelanjakan secara samar-samar dan boleh menimbulkan masalah dalam pengeluaran wang berkenaan.

"Meletakkan wang ke dalam akaun peribadi perdana menteri akan membawa kawalan lebih mudah," kata Anifah.


9.38 pagi - Bekas menteri luar negeri, Anifah Aman, 66, mula membaca pernyataan saksinya dalam pemeriksaan utama oleh peguam bela utama, Muhammad Shafee Abdullah.


9.33 pagi - Bekas menteri luar Anifah Aman masuk ke kandang saksi untuk memberi keterangan sebagai saksi pembelaan keenam dalam perbicaraan kes Najib Razak yang dituduh menyelewengkan RM42 juta dana SRC International.


9.30 pagi - Prosiding bermula, bekas perdana menteri Najib Razak masuk ke kandang tertuduh.


Bekas menteri luar Anifah Aman (gambar, atas) akan menjadi saksi keenam pembelaan, bakal memberi keterangan hari ini.

Semasa prosiding sebelumnya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada minggu ini, peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah berkata Anifah akan hadir memberi keterangan.

Sepanjang tempoh perbicaraan oleh pihak pembelaan sejak 3 Disember tahun lepas, mereka yang telah tampil memberi keterangan lisan ialah Najib sendiri, bekas pengurus hubungan AmBank Krystle Yap, bekas duta besar Malaysia ke Arab Saudi, Syed Omar Syed Mohammad Al-Saggaf, bekas ketua setiausaha Perbendaharaan, Mohd Irwan Serigar Abdullah dan bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Islam, Jamil Khir Baharom.

Pada 11 Februari, Jamil memberitahu kerajaan Malaysia melalui Najib memohon sumbangan derma daripada Arab Saudi, dan bukan ditawarkan oleh negara berkenaan.

Ketika membacakan penyataan saksinya, Jamil Khir, 59, berkata beliau difahamkan bahawa derma itu akan disalurkan ke dalam akaun peribadi Najib bagi memudahkan dan melancarkan perjalanan politiknya.

"Kalau tidak silap saya, Raja Arab Saudi, Almahrum Raja Abdullah Abdul Aziz Al-Saud ada juga menyebut bahawa baginda akan menghantar sumbangan dana ini tidak lama lagi dan menyebutkan saluran dana ini akan dihantar ke akaun peribadi Najib.

"Raja Abdullah khuatir saluran terus ke dalam mana-mana entiti organisasi politik akan merumitkan cara perbelanjaan dana tersebut," katanya sambil menambah, beliau berada di belakang Najib ketika perbualan antara kedua-dua pemimpin itu di Istana Riyadh pada 11 Jan, 2010.

Bagaimanapun, saksi pembelaan kelima itu berkata secara peribadi beliau tidak tahu sama ada Raja Abdullah benar-benar menghantar dana ke dalam akaun Najib atau tidak.

Ringkasan kes Najib berhubung dana SRC RM42 juta

Najib Razak berdepan 7 tuduhan berkaitan dana RM42 juta melibatkan SRC International, bekas anak syarikat 1MDB

  • 1 tuduhan salah guna kuasa
  • 3 tuduhan pecah amanah
  • 3 tuduhan pengubahan wang haram

 

Lihat Komen
ADS