BERITA

Pergerakan tak boleh lebih 10km dari rumah

Diterbitkan
Dikemaskini 1 Apr 2020, 1:30 tengahari

Menurut warta kerajaan, individu yang meninggalkan rumah untuk membeli barangan runcit, makanan, atau bagi mendapatkan rawatan perubatan dihadkan untuk perjalanan dalam radius 10km dari rumah mereka.

Peraturan itu terpakai di seluruh negara, memandangkan warta berkenaan terikat dengan perintah lain yang mengisytiharkan semua negeri sebagai kawasan jangkitan.

"Untuk membeli makanan, keperluan harian, ubat atau penokok duet, pergerakannya hendaklah hanya ke suatu tempat di dalam radius yang tidak melebihi sepuluh kilometer dari kediamannya, atau ke suatu tempat yang paling hampir dengan kediamannya, dan dia tidak boleh disertai mana-mana orang lain, melainkan jika adalah semunasabahnya perlu baginya untuk disertai mana-mana orang lain," kata warta itu.

Ketetapan sama dikenakan untuk individu yang keluar rumah untuk mendapatkan rawatan perubatan.

Warta itu adalah kemas kini kepada yang sebelumnya untuk menentukan peraturan untuk perintah kawalan pergerakan.

Ia berkuat kuasa mulai 1 April hingga 14 April.

Pihak yang melanggar peraturan itu boleh dihukum sehingga enam bulan penjara, atau denda sehingga RM1,000, atau kedua-duanya.


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

Jadilah pelanggan Malaysiakini untuk menyokong media bebas menyalurkan sumber maklumat dalam negara yang boleh dipercayai. Bersama membina Malaysia yang lebih baik.

Langgan dengan hanya RM200 setahun atau RM20 sebulan.

Komen

Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.