Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Dr M hantar notis usul tak percaya terhadap PM - Sumber

Bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad telah menghantar notis usul kepada Speaker Dewan Rakyat mengenai undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin.

"Surat kepada speaker telah dihantar. Usul berkenaan telah difailkan oleh (anggota parlimen) Langkawi," kata sumber yang boleh dipercayai kepada Malaysiakini.

Jelasnya, ini berbeza dengan kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang- undang) Eddin Syazlee Shith bahawa Dewan Rakyat setakat ini tidak menerima sebarang usul berkenaan.

"Ini timbalan menteri bercakap dalam perkara yang dia tidak tahu.

"Dia komen perkara yang dalam ruang lingkup kuasa speaker. Sepatutnya speaker yang beri ulasan jika perkara menyentuh usul sebab suatu usul itu perlu diserahkan kepada speaker," kata sumber itu yang enggan namanya disiarkan.

Menurut peraturan mesyuarat Dewan Rakyat, anggota parlimen dibenarkan memfailkan notis usul dalam tempoh 14 hari sebelum sidang diadakan dan kemudian akan dimasukkan dalam aturan mesyuarat pada hari persidangan.

Jika tempoh masa 14 hari itu tidak dipenuhi, anggota parlimen masih boleh memfailkan usul tergempar dalam soal membabitkan kepentingan awam, sekurang-kurangnya 24 jam sebelum sidang.

Malaysiakini telah menghubungi sekretariat PH untuk mendapatkan ulasan.

Ketika diminta mengulas lanjut mengenai usul tersebut, sumber itu yang merupakan seorang pemimpin kanan dalam PH berkata adalah menjadi tanggungjawab Muhyiddin untuk membuktikan beliau mendapat majoriti mudah di parlimen.

Katanya, usul berkenaan dimasukkan di bawah aturan 26(1) dan dibaca bersekali dengan 27(3) Peraturan Mesyuarat. 

"Sesuatu usul di bawah aturan 26(1) tidak boleh ditolak oleh speaker.

"Namun, pada hari tersebut jika kerajaan PN memasukkan usul dari pihak kerajaan maka peraturan mesyuarat menyebut bahawa usul kerajaan hendaklah didahulukan.

"Dalam kata lain kerajaan PN boleh "frustrate" usul pembangkang hanya dengan memasukkan urusan kerajaan. Usul pembangkang itu akan kekal dalam 'order paper' tapi tidak berpeluang untuk dibahas dan diundi," katanya lagi.

Sidang parlimen yang akan datang hanya akan diadakan sehari iaitu pada 18 Mei bagi membahaskan rang undang-undang kerajaan.

Bagaimanapun, pembangkang menggesa sidang itu diadakan selama dua minggu memandangkan perintah kawalan pergerakan (PKP) telah pun dilonggarkan.

Parlimen tempat uji sokongan terhadap Muhyiddin

Sambil mengakui PH mengambl maklum dan amat prihatin mengenai masalah dihadapi rakyat akibat Covid-19, sumber menegaskan usul terhadap Muhyiddin perlu dilakukan bagi membuktikan tahap sokongan terhadapnya.

"Ia adalah tentang keseimbangan antara legitimasi sebuah kerajaan dengan tanggungjawab bersama membantu rakyat dalam menghadapi krisis Covid-19.

"Penting untuk membuktikan Muhyiddin mendapat sokongan majoriti setelah pada Februari, Yang Dipertuan Agong (Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah ) melantik beliau sebagai perdana menteri yang pada kepercayaan baginda bahawa Muhyiddin mempunyai sokongan majoriti.

"Parlimen adalah tempat untuk menguji sokongan itu. Ini soal legitimasi sesebuah kerajaan dan parlimen adalah saluran yang sah," katanya.

Sementara itu, PH juga telah menghantar cadangan nama ketua pembangkang kepada Yang Dipertua Mohamad Ariff Md Yusoff.

Bagaimanapun beliau tidak mendedahkan siapakah calon PH sebagai ketua pembangkang.

"Pembangkang juga akan bersedia mencadangkan nama pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) jika kerajaan masih memperuntukkannya kepada ahli parlimen pembangkang," jelasnya..

Selain itu, PH juga akan berbincang mengenai susunan tempat duduk parlimen, katanya lagi.

Sebelum ini dilaporkan bahawa tempat duduk anggota parlimen akan disusun semula untuk memastikan penjarakan sosial semasa dewan bersidang.

Timbalan Speaker Mohd RashidHasson dipetik sebagai berkata, pengerusi baru PAC akan dilantik bagi mengisi kekosongan ditinggalkan penyandangnya Dr Noraini Ahmad.  

Lihat Komen
ADS