Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Semua hormat Sultan Ibrahim, tak ada perkara luar biasa akan jadi di DUN Johor'

Speaker DUN Johor Suhaizan Kaiat yakin persidangan Khamis ini akan berjalan tanpa kejadian "luar biasa" kerana semua Adun negeri itu menghormati Sultan Ibrahim Sultan Ismail.

Sidang DUN di Melaka hari ini tegang apabila menyaksikan Perikatan Nasional (PN) menangguhkan persidangan tanpa pembangkang untuk melantik speaker baru - langkah yang dilihat dapat dilakukan di Johor.

Suhaizan bagaimanapun berkata, tidak seperti di Melaka, kerajaan negeri Johor tidak mengemukakan usul terlebih dahulu untuk menggantikannya sebagai speaker, dan sebaliknya meminta persidangan ditamatkan setelah Sultan Ibrahim membuat perasmian.

Anggota dewan diizinkan untuk membuat rundingan, bergantung kepada persetujuan speaker, tetapi Suhaizan berkata ia "tidak molek" dilakukan semasa Sultan berada di dewan.

"Jadi (rundingan) dapat dibuat, tetapi tidak semasa upacara perasmian, hanya semasa persidangan (sesi debat).

"Kerana hari Khamis hanya akan mengadakan upacara perasmian, maka tidak molek untuk mengemukakan usul di depan tuanku.

"Saya percaya bahawa kedua-dua pihak menghormati sultan sebagai ketua negari, jadi tidak ada yang luar biasa akan terjadi pada hari Khamis," katanya kepada Malaysiakini.

Walaupun sidang Khamis ini secara rasmi sepatutnya berakhir setelah ucapan Sultan Ibrahim, PN dan PH dispekulasikan menyerang satu sama lain.

Sumber Bersatu mendakwa bahawa PN mengumpulkan SD untuk menyokong usaha untuk menyingkirkan Suhaizan, yang merupakan pemimpin parti Amanah.

Sementara itu, dipercayai bahawa PH merancang untuk membuat usul tidak percaya terhadap Menteri Besar Johor, Hasni Mohammad.

Suhaizan sebelum ini mengatakan bahawa dia akan memberi pertimbangan sekiranya kedua-dua pihak meminta agar persidangan Khamis dilanjutkan hingga ke petang.

Namun, walaupun dia tidak mengizinkan, PN mungkin melakukan apa yang dilakukan oleh rakan sejawat mereka di Melaka.

Sekiranya PN bersidang tanpa speaker, Perintah Tetap 4 (1) (b) DUN Johor membenarkan menteri besar mencalonkan salah seorang anggota yang hadir untuk mempengerusikan persidangan.

Ini akan memungkinkan mereka mendesak usul untuk menyingkirkan Suhaizan sebagai speaker, tetapi tidak segera menggantikannya.

Ini kerana Perintah Tetap Dewan Johor mengkehendaki calon speaker dinamakan 24 jam sebelum mereka dapat dipilih.

Namun, ada keraguan yang dilontarkan oleh pihak tertentu mengenai apakah Hasni mendapat sokongan penuh dari para anggota dewan Bersatu untuk menyingkirkan Suhaizan.

Johor Bersatu berselisih dengan Umno susulan isu pelantikan politik.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, yang juga Adun Gambir, telah campur tangan minggu lalu dan mendesak kedua-dua belah pihak untuk menyelesaikan perselisihan mereka, tetapi tampaknya masih ada ketegangan yang berlanjutan.

Bersatu juga terpecah antara mereka yang setia kepada Muhyiddin, dan mereka yang berpihak kepada Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad.

PN hanya mempunyai 29 kerusi DUN di Johor, berbanding PH yang mempunyai 27 kerusi. Sekiranya satu Adun dari PN lompat parti, DUN akan tergantung.

Lihat Komen
ADS