Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Anak Anifah Aman tuntut Adun DAP tarik balik kenyataan, mohon maaf
Diterbitkan:  Jul 23, 2020 9:30 PM
Dikemaskini: 1:30 PM

Tiga anak lelaki bekas menteri luar negeri Anifah Aman dilaporkan mengancam akan mengambil tindakan undang-undang terhadap seorang pembantu menteri Sabah dan sebuah portal berita negeri berhubung dakwaan yang mengatakan mereka terlibat dalam usaha untuk menarik anggota dewan undangan negeri (Adun) keluar dari gabungan yang dipimpin Warisan.

Free Malaysia Today melaporkan bahawa tiga beradik itu - Ahmad Firdauss, Ahmad Zachry dan Mohammad Azzidyn - mengarahkan peguam mereka untuk menghantar notis kepada Adun Kapayan dari DAP, Jannie Lasimbang (gambar, atas) dan portal berita Borneo Today, menuntut tuduhan itu ditarik balik selain membuat permohonan maaf.

Laporan itu menyebut peguam-peguam untuk tiga adik beradik itu mengatakan bahawa mereka menafikan "terlibat dengan sebarang cara sekali pun".

"Pelanggan kami menafikan bahawa mereka terlibat dalam sebarang cara dalam usaha untuk mendorong para Adun untuk menukar parti politik.

"Mereka juga tidak melantik ejen untuk membuat tawaran kepada Adun tersebut atau anggota dewan undangan negeri yang lain untuk menukar parti politik," kata para peguam tersebut.

"Kami sebelumnya telah mengirim notis undang-undang untuk menggesa menarik balik kenyataan yang melibatkan pelanggan kami dan untuk menerbitkan permohonan maaf yang sesuai dengan terma dan syarat yang akan dipersetujui oleh pelanggan kami.

"Jika kami tidak menerima balasan yang baik dalam dua hari bekerja, kami mempunyai arahan tegas untuk mengajukan injunksi dan tindakan atas fitnah," kata mereka.

Borneo Today semalam telah menerbitkan sebuah laporan di bahagian berbahasa Melayu yang menyebut Lasimbang mengatakan bahawa ejen politik mengunjunginya di rumahnya yang mendakwa mereka mewakili anak lelaki Anifah.

Bekas pesuruhjaya Suhakam itu juga dilaporkan mendakwa ejen itu telah cuba meyakinkannya untuk meninggalkan DAP dan menyertai pembangkang.

Free Malaysia Today memetik Lasimbang sebagai mengesahkan penerimaan notis undang-undang tersebut.

"Saya akan mendapatkan nasihat undang-undang dari peguam parti buat masa ini sebelum membuat sebarang kenyataan," katanya.

Sebelum ini dilaporkan bahawa Lasimbang, bersama dengan ADUN Elopura dari DAP, Calvin Chong Ket Kiun telah membuat laporan polis mengenai dakwaan mereka.

Lihat Komen
ADS