Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata, perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) yang dikenakan ke Lembah Klang dan Sabah sejak beberapa minggu kebelakangan ini tidak gagal.

Ini walaupun Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob hari ini mengumumkan bahawa PKPB akan dilaksanakan dari 9 November hingga 6 Disember di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Johor dan Terengganu manakala PKPB di Lembah Klang, Sabah dan Labuan dilanjutkan.

"Saya tidak melihat ini sebagai kegagalan. Sekiranya kita melihatnya, dari awal gelombang ketiga, dalam tempoh lebih dari dua minggu, kita berjaya menurunkan kadar jangkitan dari 2.2 menjadi 1,” kata Noor Hisham pada sidang media hariannya di Putrajaya hari ini.

Beliau menjelaskan lonjakan kes harian semalam, sebanyak 1,755 kes, disebabkan oleh peningkatan saringan yang mereka lakukan untuk beberapa kluster aktif penjara seperti kluster PTS Tawau dan kluster penjara Sandakan di Sabah.

Begitu juga, lonjakan mendadak dalam jumlah kes Covid-19 harian juga disebabkan oleh peningkatan aktiviti saringan di kluster penjara, katanya.

Oleh demikian, Dr Noor Hisham berkata PKPB sebenarnya telah berjaya, tetapi mengakui bahawa mereka juga perlu meningkatkan aktiviti kesihatan awam.

Walaupun beliau berkata sektor ekonomi perlu tetap terbuka untuk menyeimbangkan kehidupan dan mata pencaharian, jelasnya kerajaan harus mengetatkan sekatan pada sektor sosial, sukan dan pendidikan.

Awal hari ini, dilaporkan bahawa PKPB akan dilaksanakan di kebanyakan negeri dari 9 November hingga 6 Disember kerana peningkatan kes Covid-19 baru-baru ini.

Semua negeri terjejas PKPB, kecuali Perlis, Pahang, Kelantan dan Sarawak.

[Baca berita penuh]


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

 

Lihat Komen
ADS