Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Wajib imbas kod MySejahtera di stesen minyak - CPRC
Diterbitkan:  Nov 10, 2020 2:13 PM
Dikemaskini: 9:22 AM

Pelanggan diwajibkan mengimbas kod MySejahtera di stesen minyak selain mematuhi prosedur operasi standard lain, menurut Penyelaras Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC), Jamal Abdul Nasir.

Peraturan itu juga diwajibkan kepada pelanggan yang membayar menggunakan kad di pam minyak, meskipun tidak memasuki kedai di dalam stesen minyak tersebut.

“Untuk makluman semua pelanggan yang datang ke mana-mana premis kedai termasuk stesen / pam minyak adalah diwajibkan untuk membuat scan QR code MySejahtera, pemeriksaan suhu badan dan pemakaian pelitup muka walaupun tidak memasuki premis tersebut dan hanya membuat bayaran mengguna kad kredit, ke tandas, mengisi angin dan sebagainya,” katanya mengesahkan perkara itu kepada Malaysiakini.

Sementara itu, Kosmo! melaporkan Timbalan Pengarah (Siasatan dan Perundangan) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Mior Faridalathrash Wahid sebagai berkata, orang ramai yang mengunjungi stesen minyak perlu mengimbas kod MySejahtera walaupun tidak memasuki kedai di stesen minyak berkenaan.

Menurutnya, ini memandangkan stesen minyak juga merupakan tempat awam yang mudah terdedah kepada Covid-19.

Tindakan kompaun RM1,000 dikenakan bagi mereka yang gagal mematuhi SOP tersebut.

Sebelum ini terdapat pertikaian berhubung perkara itu di media sosial apabila warganet mempersoalkan keselamatan menggunakan telefon bimbit di stesen minyak. 

Lihat Komen
ADS