Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Noor Hisham gesa majikan sediakan persekitaran lebih baik untuk pekerja
Diterbitkan:  Nov 27, 2020 10:50 PM
Dikemaskini: 2:50 PM

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah meminta majikan untuk menyediakan persekitaran lebih baik untuk pekerja.

Ini selepas, keadaan tempat tinggal kakitangan kilang sarung tangan getah Top Glove baru-baru ini menjadi tumpuan selepas kilang syarikat itu di Meru menjadi pusat penularan wabak Covid-19.

Pegawai kementerian dilaporkan bertemu dengan wakil syarikat itu awal hari ini.

“Kita tidak hanya melihat syarikat itu (Top Glove) tetapi juga syarikat lain. KKM meneliti masalah kebajikan, kesihatan dan keselamatan pekerja.

"[...] Kita membincangkan secara terperinci dari segi (bagaimana syarikat) dapat menyediakan persekitaran yang selamat bagi pekerja asing," kata Noor Hisham ketika ditanya mengenai pertemuan itu pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Noor Hisham menyorot bahawa Akta Standard Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja 1990 dan Akta Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 - meletakkan tanggungjawab ke atas majikan berhubung tempat tinggal, kesejahteraan dan kesihatan pekerja.

“Kita perlu menyediakan persekitaran yang kondusif untuk mereka (pekerja). Ini sebenarnya adalah penyelesaian menang-menang dan membantu kelangsungan syarikat […]

“Tentunya dengan mereka yang tidak mematuhi (dengan undang-undang ini) anda dapat melihat pelbagai masalah yang harus mereka hadapi. Itu juga akan membahayakan operasi dan pengeluaran di syarikat mereka,” kata Noor Hisham.

Malaysiakini melaporkan hari ini bahawa pekerja di kilang Top Glove di Meru meneruskan operasi.

Menurut angka Kementerian Kesihatan, Kluster Teratai mencatat 4,124 kes sehingga hari ini.

Sebilangan besar kes adalah pekerja di syarikat tersebut.

Ketika ditanya apakah ini menimbulkan risiko jangkitan, Noor Hisham memberi jaminan bahawa hanya pekerja yang dianggap bebas Covid-19 yang dibenarkan keluar hospital.

“Semalam kumpulan pertama (pekerja) menyelesaikan hari ke-13 (kuarantin) dan mereka telah diuji. Sekiranya mereka negatif, hari ini kita akan membenarkan mereka keluar hospital.

"Mereka harus melalui 14 hari kuarantin," katanya.

Menjawab soalan mengenai sama ada sarung tangan getah yang dihasilkan oleh Top Glove akan menyebabkan jangkitan atau tidak, Noor Hisham menolak kebimbangan tersebut.

“Setakat ini ini belum ada laporan jangkitan dari sarung tangan.

"Jadi sarung tangan itu melalui proses tertentu dan kami melihat tidak ada laporan lain yang didokumentasikan dari segi jangkitan,” katanya.

Pengilang sarung tangan getah terbesar di dunia, Top Glove baru-baru ini menjadi tumpuan media kerana menyumbang kepada kluster Covid-19 terbesar di Malaysia setakat ini.

Menteri Sumber Manusia M Saravanan baru-baru ini menggambarkan bahawa penginapan yang diberikan kepada pekerja Top Glove berada dalam keadaan yang buruk.

Susulan itu, syarikat itu berkata pihak mereka telah menghabiskan puluhan juta ringgit untuk memperbaiki penginapan seperti itu.

Kastam dan Perlindungan Sempadan AS sebelum ini mengenakan sekatan terhadap eksport dari pengeluar sarung tangan tersebut, dengan alasan kebimbangan mengenai keadaan perumahan pekerjanya.

Lihat Komen
ADS