Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
ULASAN | Apa yang buat kita fikir 2021 akan jadi lebih baik?

Sebilangan besar isu yang menjadikan 2020 terasa seperti kisah seram akan mengikuti kita ke tahun baru.

Apabila kita membaca dan mendengar perbincangan tentang bagaimana tahun baru dan kerajaan akan menjawab doa kolektif kita dan membersihkan langit-langit dari serangan dan penderitaan tanpa henti 2020, kita tentunya tidak dapat menahan rasa ragu-ragu.

"Apa yang membuat kita berfikir 2021 akan menjadi lebih baik?" antara soalan timbul ketika berbincang dan saling berdebat ringan.

Seperti kebanyakan orang lain, kita suka akan katarsis (kelegaan emosi) segera, pelepasan dari tragedi yang berterusan ini.

Kita mahukan semua dapat berinteraksi tanpa memakai topeng muka, memeluk orang yang kita sayangi dan tidur dengan tenang - mengetahui pemimpin tidak marah-marah, sindir-menyindir ketika menonton berita utama.

Tetapi di sebalik semua perbincangan mengenai betapa buruknya tahun ini, kehidupan tidak akan kembali normal pada waktu tengah malam pada malam tahun baru.

Kekacauan dan krisis tidak mengikut kalendar.

Sebilangan besar masalah dan cabaran yang mendasari akan bersama kita ke tahun baru.

Memang benar bahawa tahun 2020 memang agak buruk.

Ia bermula dengan letusan Gunung Berapi Taal di Filipina, wabak belalang gurun terburuk dalam 70 tahun di Kenya dan mengakhiri Januari, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan wabak koronavirus sebagai darurat kesihatan global.

Kita dikongsikan dengan berita ribut yang paling terkenal sepanjang tahun, dan kebakaran dahsyat membakar lebih dari empat juta ekar di negeri California.

Kita kehilangan masa yang berharga untuk memerangi perubahan iklim, sementara beberapa pemimpin menolaknya sebagai "penipuan".

Kita kehilangan tokoh Malaysia yang meninggal dunia seperti tokoh pendidikan, kewartawanan dan sukan.

Sudah jelas bahawa kita akan mengucapkan selamat tinggal kepada tokoh masyarakat yang lebih disayangi pada tahun 2021 - itulah kitaran hidup.

Promosi kelentong

Sungguh pun negara kita mengambil langkah berjaga-jaga asas terhadap penularan Covid-19, dan kegagalan beberapa isu pengambilan alih kerajaan oleh pemimpin politik serta unjuran wabak tidak menentu, kita harus terus menjarakkan diri dan memakai topeng dan terus agresif mendidik penduduk yang salah maklumat mengenai risiko virus berterusan.

Walaupun vaksin koronavirus disediakan untuk ramai orang, kita harus meyakinkan orang ramai untuk mendapatkannya termasuklah mereka yang mencerca penjarakkan sosial dan yang menegaskan ancaman virus itu tidak nyata.

Jutawan tetap menjadi lebih kaya, tetapi pertumbuhan produk domestik kasar dijangka perlahan dengan ketara pada suku pertama tahun 2021.

Bagaimanakah keadaan penduduk dan rakyat Malaysia yang masih tidak mempunyai rumah, simpanan, gaji harian atau insurans kesihatan berada semasa wabak terus melanda?

Pemimpin politik akan melakukan apa yang mereka boleh untuk membatasi agenda masing-masing.

Banyak komen yang menyatakan pemimpin, daripada menolong dan membantu rakyat, lebih banyak mempromosikan ‘kelentong’ untuk melancarkan ego seorang vulgarian narsisis yang menggerakkan basisnya kepada jutaan penduduk.

Sekiranya kita mahu 2021 menjadi lebih baik, kita harus melakukannya sendiri.

Salah satu cara untuk memulakannya adalah dengan terus menyuarakan pandangan dan memastikan tindakan diambil terhadap suara yang dikemukakan.

Ini membolehkan mereka memberi bantuan kepada jutaan rakyat Malaysia dan melindungi demokrasi dan kedaulatan undang-undang.

Kita semua mesti menghadapi realiti kejam secara langsung.

Kita perlu tekad untuk bersabar dan tabah.

Kita harus bertekad untuk menghabiskan tahun 2021 memperjuangkan sains, fakta, demokrasi dan belas kasihan dan memperbaiki semua yang hilang pada tahun 2020.

Setelah setahun penuh itu, mungkin saja 2022 akan menjadi lebih baik.


AZIZI AHMAD memperkenalnya dirinya sebagai “pembaca yang percaya pada harapan”.

Tulisan ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS