Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Washington nak pulihkan hubungan dengan sekutu, terlibat dengan dunia

GLOBAL | Presiden AS Joe Biden dalam ucapan sulungnya malam tadi (waktu Malaysia) berkata negara itu akan memulihkan hubungan dengan sekutu mereka dan kembali melibatkan diri dengan dunia, lapor agensi berita Sputnik.

"Kami akan pulihkan hubungan dengan sekutu kami dan sekali lagi melibatkan diri dengan dunia, bukan untuk mengharungi cabaran semalam tetapi cabaran hari ini dan akan datang.

"Kami akan memimpin bukan hanya sekadar teladan menggunakan kekuatan, tetapi daripada kekuatan teladan yang ditunjukkan," kata Biden.

Biden turut berikrar untuk menjadi penyokong kuat dan boleh diharapkan untuk keamanan, kemajuan dan keselamatan.

Dia juga akan menumpukan usaha untuk "menyatukan semula Amerika" dan menyeru rakyat negara itu agar sama-sama berganding bahu.

"Rakyat Amerika mampu menjadikan negara mereka sekali lagi sebagai peneraju utama dunia," tambahnya.

Mengulas lanjut, Biden berkata pentadbirannya akan menangani isu ketuanan kulit putih dan keganasan domestik.

"Sekarang, peningkatan ekstremisme politik, ketuanan kulit putih, keganasan dalam negeri yang harus kita hadapi dan tangani," ujarnya.

Pada masa sama Biden meminta AS menamatkan sengketa yang berterusan.

"Kita mesti menamatkan perpecahan ini, puak merah melawan biru, liberal menentang konservatif, orang kampung dengan bandar," katanya.

Biden juga yakin AS mampu memerangi wabak Covid-19.

"Kita pasti dapat tangani virus maut itu," katanya.

Biden dijangka menandatangani 17 perintah eksekutif yang akan membatalkan beberapa dasar pentadbiran bekas presiden Donald Trump, seperti menghentikan pembinaan tembok sempadan, menyertai semula Perjanjian Iklim Paris dan Pertubuhan Kesihatan Dunia, menamatkan projek saluran paip Keystone XL dan menarik balik larangan perjalanan ke atas orang Islam.

Sejurus sebelum berucap, Biden mengangkat sumpah di depan Ketua Hakim Mahkamah Agung, John Roberts.

- Bernama

Lihat Komen
ADS