Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Shahidan Kassim dilantik pengerusi baru PR1MA - Zuraida
Diterbitkan:  Mar 9, 2021 1:10 PM
Dikemaskini: 7:01 AM

Ahli Parlimen Arau Datuk Seri Shahidan Kassim dilantik sebagai pengerusi Perbadanan PR1MA Malaysia (PR1MA) berkuat kuasa serta-merta.

Perkara tersebut diumumkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Zuraida Kamaruddin pada satu sidang media hari ini.

Zuraida berkata pengalaman lima penggal sebagai wakil rakyat dan dalam tadbir urus yang ada pada Shahidan amat diperlukan untuk melonjakkan prestasi PR1MA.

"Pengalaman beliau sebagai menteri besar Perlis dan pernah bertugas sebagai menteri di jabatan perdana menteri, jadi ini adalah tempat yang betul untuk beliau menjadikan misi bagi menyediakan kediaman mampu milik di negara ini," katanya ketika mengadakan lawatan di ibu pejabat PR1MA di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau turut mengumumkan pelantikan Shahidan sebagai pengerusi Perbadanan Perumahan Malaysia.

Perbadanan itu ditubuhkan di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebagai entiti yang akan menyelaraskan kesemua agensi pembangunan perumahan dalam merancang pembinaan dan menyediakan pelan kewangan bagi Rumah Mampu Milik (RMM).

Pelantikan Shahidan sebagai pengerusi PR1MA bagi menggantikan Tan Sri Eddy Chen yang memegang jawatan tersebut pada 2018.

Sementara itu, mengenai Perbadanan Perumahan Malaysia (NHC), Zuraida berkata antara fokusnya adalah melaksanakan penyelidikan dan perancangan strategik khususnya dari segi pemusatan pangkalan data perumahan, mengatasi masalah ketidaksepadanan antara bekalan dan penawaran terutama bagi perumahan mampu milik sama ada awam mahupun swasta.

"Ia juga akan melihat akta, perundangan, kawalan, pelesenan dan penguatkuasan perundangan perumahan bagi menjaga kepentingan semua pihak yang terlibat dalam industri perumahan seperti pembeli, pemaju, kontraktor serta pembiaya kewangan," katanya.

Selain itu, penubuhannya juga bagi menguruskan insentif perumahan, skim sewaan, pembiayaan perumahan, penyelenggaraan dan pengurusan unit tidak terjual.

Zuraida berkata penubuhan entiti tunggal perumahan itu akan turut memacu agenda perumahan negara dengan lebih kohesif dan efisen dari segi kewangan, pentadbiran dan memastikan pemilikan rumah rakyat Malaysia mencukupi, berkualiti dan mampu milik.

- Bernama

Lihat Komen
ADS