Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Dakwaan IGP ada kartel dalam pasukan polis perlu disiasat RCI'
Diterbitkan:  Mar 20, 2021 4:55 PM
Dikemaskini: 8:55 AM

Badan Peguam Malaysia berkata Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) sangat diperlukan untuk menyiasat dakwaan Ketua Polis Negara (IGP) Abdul Hamid Bador bahawa ada kartel dalam pasukan polis yang bersekongkol untuk menyingkirkannya.

“Tuduhan seperti itu mengejutkan dan sangat mengikis kepercayaan masyarakat terhadap Polis Diraja Malaysia (PDRM).

"Oleh itu, Badan Peguam Malaysia menggesa siasatan segera berhubung kenyataan IGP melalui penubuhan RCI bebas untuk menangani isu ini.

"Siasatan yang telus dan bebas harus dilancarkan tanpa berlengah-lengah untuk menentukan kebenaran dakwaan IGP yang membimbangkan, dan memastikan integriti PDRM terpelihara," kata Presiden Badan Peguam Malaysia, AG Kalidas dalam satu kenyataan hari ini.

Jelasnya, sekiranya RCI tidak ditubuhkan untuk menyiasat perkara ini, ia dapat menimbulkan spekulasi wujud masalah dalam pasukan polisi atau mereka yang berkuasa mempunyai sesuatu untuk disembunyikan.

"Tuduhan yang dibuat oleh IGP memberikan kesan terhadap semua anggota PDRM, yang kebanyakannya mematuhi undang-undang dan melakukan yang terbaik untuk melindungi nyawa dan harta benda.

"Hanya RCI yang akan membantu menjelaskan situasi sebenar dan membantu mengembalikan keyakinan masyarakat terhadap pasukan polis," kata Kalidas.

Abdul Hamid pada hari Khamis telah mendedahkan bahawa ada gerakan yang terdiri daripada anggota polis muda dalam pasukan yang bersekongkol untuk menyingkirkannya.

Dia juga mengatakan bahawa cita-cita kartel itu adalah untuk menguasai pasukan polis untuk kepentingan peribadi mereka.

Kalidas mengatakan bahawa tuduhan ini telah mengulangi tuntutan lama Badan Peguam Malaysia untuk penubuhan badan pengawas bebas untuk menyiasat aduan terhadap pasukan polis, iaitu Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC).

"Kami berpendapat bahawa Suruhanjaya Bebas Tingkah Laku Polis (IPCC) yang diperdebatkan tidak memiliki kuasa tatatertib yang mencukupi untuk menangani aduan terhadap pegawai polis yang tidak berperikemanusiaan dan tidak menepati badan pengawasan bebas luar yang selayaknya ditubuhkan untuk negara ini," katanya.

RUU IPCMC diusulkan di bawah pentadbiran Pakatan Harapan tetapi kemudian diganti dengan Rang Undang-Undang IPCC oleh kerajaan Perikatan Nasional pada bulan Ogos tahun lalu.

Tidak seperti yang IPCMC, IPCC tidak mempunyai kuasa tatatertib untuk menangani salah laku polis.

Lihat Komen
ADS