Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
KPDNHEP bongkar kegiatan 'bela' minyak masak dalam kondo

Tindakan seorang lelaki menyorok sejumlah besar minyak masak tanpa memiliki lesen membawa padah apabila kegiatan itu dihidu penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Kelantan dalam satu operasi di Kota Bharu, semalam.

Ketua Penguat Kuasa KPDNHEP Kelantan, Azanizam Affendi Juri, berkata dalam serbuan dengan kerjasama Agensi Kawalan Sempadan (Aksem) itu pihak berkuasa berjaya membongkar sekali gus merampas 881kg minyak masak dengan bungkusan 1kg setiap satu.

"Hasil risikan selama seminggu, operasi bermula jam 6 petang semalam hingga 3 pagi tadi itu mendapati modus operandi suspek ialah menjadikan sebuah kondominium yang terletak di atas sebuah kompleks beli-belah di Kota Bharu sebagai tempat transit barang bersubsidi berkenaan.

"Seterusnya barang tersebut ditukar daripada kotak asal kepada kotak barangan lain seperti air mineral, makanan dan lain-lain barangan bagi mengaburi pihak berkuasa," katanya kepada media di Kota Bharu, hari ini.

Menurut Azanizam suspek merupakan seorang lelaki berusia 49 tahun.

Ketika disoal siasat katanya suspek memberi alasan stok barangan tersebut disimpan sementara sebelum diagihkan kepada golongan memerlukan.

Menurut Azanizam siasatan awal mendapati suspek membuat belian barang kawalan bersubsidi itu dari pasar raya, peruncit dan pemborong di sekitar Kota Bharu.

"Nilai rampasan keseluruhan dianggarkan sebanyak RM2,200 manakala suspek yang juga penyewa kondominium itu ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961," jelas Azanizam Affendi.

Lihat Komen
ADS