Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Presiden MIC: Kita tidak boleh perang tanpa kapten, siapa calon PM kita?

Salah satu masalah yang perlu diselesaikan jika BN ingin bertarung bersendirian pada pilihan raya umum akan datang adalah siapa yang akan menjadi calon perdana menteri, kata Presiden MIC SA Vigneswaran.

"Jika kamu akan berperang, kamu memerlukan kapten.

"Wajah siapa yang akan menghiasi poster untuk BN? Ini perlu diselesaikan. Kita tidak boleh bertanding pilihan raya dengan bendera tanpa kapten,” katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Vigneswaran berkata, ini adalah antara persoalan yang akan diajukan oleh perwakilan pada perhimpunan agung tahunan MIC pada 3 April.

"Perwakilan parti ingin tahu apa pendirian kita, dan jika (kita mahu kekal) bersama BN, siapa yang akan menjadi perdana menteri berikutnya? Ini adalah soalan yang mesti dijawab," tambahnya.

Vigneswaran mengulas kenyataan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, yang mengatakan bahawa dia akan memimpin BN, yang kini menyokong pemerintah Perikatan Nasional, dalam usaha solo untuk merampas kuasa pada pilihan raya umum akan datang.

Menurut presiden MIC itu, partinya dijangka bertanding di bawah logo BN pada pilihan raya umum akan datang tetapi menekankan perlunya arah yang jelas.

"Sehingga hari ini, kita akan bertanding di bawah BN... Bagi MIC, kita bersama BN. Tetapi BN a mesti mempunyai rancangan yang jelas bagaimana kita akan menghadapi pilihan raya," tambahnya.

Mengambil maklum bahawa Umno telah membuat keputusan untuk memutuskan hubungannya dengan Bersatu berdasarkan apa yang dianggap terbaik untuk Umno, Vigneswaran berkata parti-parti BN yang lain juga akan melakukan hal yang sama.

"MIC akan membuat keputusan sama ada bekerjasama dengan Bersatu atau tidak, keputusan kami sendiri.

"... Oleh itu, semua orang sekarang akan membuat keputusan yang terbaik untuk parti masing-masing. MCA harus membuat keputusan dan MIC juga akan membuat keputusan,” katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS