Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Kenapa nak bantu Umno yang sedang lemah'
Diterbitkan:  Mar 31, 2021 12:15 PM
Dikemaskini: 4:31 AM

PH tak seharusnya mendedahkan dirinya kepada risiko dengan membantu Umno, di saat parti itu kini sedang bergelut dan terpaksa bergantung kepada parti lain, kata Pengarah Komunikasi Amanah Khalid samad.

Bagi Khalid, PH kini perlu memberi tumpuan untuk membina kekuatan sendiri.

"Umno tak sekuat dulu...Sekarang, dalam keadaan kita tahu mereka tak kuat, sepatutnya kita bergerak untuk kukuhkan PH. Jangan kita nak bantu Umno pula.

“Kenapa awak nak tolong dia? Dia berpaut pada PAS dan pihak lain, malah dekat Kelantan dan Terengganu pun dia nak berpaut dan bekerjasama dengan PH.

“Jadi kita kena bijak menangani keadaan ini. Jangan sampai kita serah, hulur tengkuk kepada Umno. (Pihak dalam PH kata) 'kita tak kuat', (tapi) kita hulur tengkuk kepada Umno pula,” katanya dalam bual bicara dalam talian di Facebook Jom Channel semalam.

Amanah dan DAP dilihat semakin kecewa dengan usaha Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk merapati kem Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi.

Berbanding menjalinkan hubungan dengan Umno, mereka sebaliknya mendesak Anwar untuk menyatupadukan barisan pembangkang, termasuk Parti Pejuang Tanahair (Pejuang), Ikatan Demoktratik Malaysia (Muda) dan Warisan - yang tidak begitu diterima PKR.

Kata Khalid lagi, tidak mengapa jika PH mahu bersikap terbuka untuk merangka strategi kerjasama di beberapa kerusi untuk pilihan raya umum (PRU) akan datang.

“Tapi secara rasminya, PH mesti dilihat kuat, teguh, tegas. Kita nak budaya politik yang baru, nak menolak budaya politik BN - budaya kleptokrat, politik wang, perkauman dan sebagainya.

“Kita nak satu permulaan baru, nak habiskan cerita yang tak sempat kita habiskan sebelum ini kerana hanya mendapat 22 bulan (untuk mentadbir negara),” katanya lagi.

Secara rasmi, Umno berkata ia tidak akan bekerjasama dengan PKR, DAP dan Bersatu.

Bagaimanapun, parti itu tidak menolak kemungkinan membentuk gabungan selepas PRU15.

Lihat Komen
ADS