Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Perbicaraan PM Israel: 'Hubungan Nentanyahu dengan terdakwa ibarat tukaran matawang'
Diterbitkan:  Apr 6, 2021 12:01 AM
Dikemaskini: 4:05 PM

GLOBAL | Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu 'menyalahgunakan kuasanya' dan melihat sokongannya sebagai tukaran "mata wang," kata pendakwaan dalam perbicaraan kes rasuahnya pada Isnin.

Pendakwa raya Liat Ben Ari dipetik BBC memberitahu mahkamah di Jerusalem bahawa Netanyahu meminta "keuntungan yang tidak wajar daripada pemilik media utama di Israel untuk memajukan urusan peribadinya."

Netanyahu telah menafikan sebarang salah laku.

Perbicaraan berlangsung ketika Presiden Israel Reuven Rivlin sedang bertemu anggota parlimen untuk mengetahui sokongan mereka dalam pembentukan kerajaan berikutnya selepas pilihan raya bulan lalu.

Ia gagal mengakhiri kebuntuan politik berlarutan yang menyaksikan empat pilihan raya umum dalam tempoh dua tahun, yang menyebabkan gabungan parti sayap kanan pimpinan Netanyahu dan parti-parti yang menentangnya kekurangan majoriti.

Setelah Presiden Reuven Rivlin berunding dengan semua pihak, dia akan mencalonkan siapa sahaja yang menurutnya mempunyai peluang terbaik untuk membentuk gabungan parti pemerintah.

Saingan Netanyahu bimbang jika dia tetap menjadi perdana menteri, dia akan menggubal undang-undang yang akan memberinya kekebalan daripada pendakwaan ketika memegang jawatan itu. Pun begitu, Netanyahu menolak dakwaan sedemikian.

Netanyahu telah menafikan semua tuduhan terhadapnya dan telah berjanji untuk membersihkan namanya.

Penyokong dan penunjuk perasaan anti-Netanyahu menuntut pemecatannya sebagai perdana menteri berkumpul di luar Mahkamah Daerah Jerusalem.

Netanyahu duduk bersama peguamnya ketika pendakwa raya Ben Ari menyampaikan pernyataan pembukaan pertuduhan, menjelaskan apa yang disebutnya sebagai "kes besar dan serius yang melibatkan korupsi pemerintah."

"Hubungan antara Netanyahu dan terdakwa menjadi tukaran mata wang, sesuatu yang dapat diperdagangkan," katanya kepada panel tiga hakim. 

"Mata wang ini dapat memutarbelitkan keputusan pegawai awam," jelasnya, lapor BBC.

Setelah itu, Mr Netanyahu diizinkan keluar dari kamar mahkamah.

Netanyahu dianggap tidak bersalah sehinggalah mahkamah membuktikan sebaliknya, dan pada saat ini tiada halangan undang-undang untuk dia tetap memegang jawatan sebagai perdana menteri.

Hadiah cerutu, champagne

Seorang bekas perdana menteri, Ehud Olmert, meletak jawatan sebagai pemimpin partinya ketika dia disiasat kerana rasuah pada tahun 2008 tetapi secara teknikal tetap memegang jawatan sehingga pilihan raya umum tahun berikutnya.

Olmert akhirnya disabitkan bersalah kerana rasuah, penipuan, menyekat keadilan dan pecah amanah yang berkaitan dengan beberapa kes. Dia menjalani hukuman penjara selama 16 bulan daripada sabitan selama 27 bulan.

Nentanyahu didakwa atas tiga kes, dikenali sebagai Kes 1,000, 2,000 dan 4,000:

  • Kes 1,000 - Penipuan dan pecah amanah: Beliau dituduh menerima hadiah - terutamanya cerutu dan champagne dari seorang ahli perniagaan berpengaruh.
  • Kes 2,000 - Penipuan dan pecah amanah: Netanyahu dituduh menawarkan untuk membantu meningkatkan edaran surat kabar Israel Yediot Ahronot sebagai pertukaran untuk mendapat liputan positif
  • Kes 4,000 - Rasuah, penipuan dan pecah amanah: Sebagai perdana menteri dan menteri komunikasi pada saat kesalahan itu didakwa, Netanyahu dituduh mempromosikan keputusan peraturan yang memihak kepada pemegang saham pengendali syarikat telekomunikasi Bezeq, Shaul Elovitch, sebagai pertukaran untuk liputan positif oleh laman berita Walla, milik Elovitch.

Nentanyahu menafikan sebarang salah laku terhadap semua pertuduhan ini.

Lihat Komen
ADS