Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Peguam nafi k'jaan tak ada kuasa paksa bank beri moratorium
Diterbitkan:  Jun 2, 2021 8:48 AM
Dikemaskini: 12:48 AM

Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla menafikan kenyataan Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz yang mendakwa kerajaan tidak mempunyai kuasa undang-undang untuk memaksa bank menawarkan moratorium menyeluruh kepada para peminjam

Dengan keadaan darurat yang masih berkuat kuasa, Haniff mengatakan bahawa kerajaan hanya perlu membuat peraturan darurat yang akan memberi mereka kuasa untuk melakukannya.

Dia menyatakan bahawa dengan menggunakan kuasa darurat, kerajaan telah menangguhkan prosiding parlimen, meluluskan perbelanjaan tanpa membentangkannya di parlimen, dan membenarkan mengambil alih harta persendirian jika diperlukan untuk membantu mengendalikan pandemik Covid-19.

"Semua ini dibenarkan walaupun nampak seakan-akan salah. Sudah tentu, tidak ada semak dan imbang, tetapi ia dibenarkan dalam keadaan darurat.

"Jadi, untuk dia (Tengku Zafrul) mengatakan bahawa mereka (kerajaan) tidak mempunyai kuasa, sama sekali tidak benar. Saya menekankan bahawa itu salah. Itu adalah pembohongan kepada orang ramai,” katanya kepada Malaysiakini semalam.

Dia mengatakan bahawa peraturan itu dapat menjadi "satu peraturan sederhana" yang menetapkan bahawa semua perkhidmatan kewangan dengan jumlah tertentu ditangguhkan dalam pembayarannya, denda pembayaran lewat dan sebagainya, untuk jangka waktu tertentu.

"Dengan cara ini, kerajaan dapat memaksa bank untuk memberikan moratorium pembayaran pinjaman dalam apa jua syarat yang difikirkannya sesuai, dan ini dapat dibatasi kepada kemudahan tertentu jika diperlukan," katanya.

Pada 31 Mei, Perdana Menteri Muhyiddin Yassin melancarkan bantuan ekonomi bernilai RM40 bilion yang disebut Pemerkasa Plus.

Bantuan itu diumum pada malam sebelum sekatan penuh di bawah perintah kawalan pergerakan, di mana moratorium pinjaman yang disasarkan diberikan kepada kumpulan B40 serta mereka yang kehilangan pekerjaan dan perniagaan kecil yang tidak dapat beroperasi semasa 'total lockdown'.

Ini berbeza dengan moratorium keseluruhan pinjaman yang diberikan kepada orang ramai ketika negara pertama kali di bawah PKP pada bulan Mac 2020.

Pemimpin Umno Puad Zarkashi mempersoalkan mengapa kerajaan tidak memberikan moratorium pinjaman menyeluruh kerana sekatan penuh PKP akan memberi kesan kepada semua orang.

Dalam penjelasannya semalam, Tengku Zafrul mengatakan moratorium pinjaman yang disasarkan adalah hasil perbincangan antara bank dan Bank Negara Malaysia.

Dia mendakwa bahawa kerajaan tidak mempunyai kuasa undang-undang untuk memaksa bank memberikan moratorium menyeluruh.

Lihat Komen
ADS