Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Parlimen wajar bersidang sebelum tamat darurat, kata bekas speaker
Diterbitkan:  Jun 16, 2021 10:24 PM
Dikemaskini: 2:24 PM

Bekas speakar Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof parlimen bersidang dengan kadar segera tanpa perlu menunggu darurat tamat pada 1 Ogos.

Mohamad Ariff berkata demikian sebagai mengulas kenyataan rasmi Istana Negara dan kenyataan Penyimpan Mohor Raja-Raja.

"Pada pendangan saya, adalah wajar dan sesuai untuk Perdana Menteri (Muhyiddin Yassin) dan kabinet seterusnya memberi nasihat kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memanggil Parlimen untuk bersidang dengan kadar segera sebelum berakhirnya tempoh darurat sekarang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Petang tadi, Raja-Raja Melayu sependapat bahawa tiada keperluan meneruskan darurat selepas 1 Ogos.

Keputusan itu dicapai selepas Raja-Raja Melayu menghadiri perbincangan khas di Istana Negara hari ini.

Susulan perbincangan itu, Agong turut mengeluarkan kenyataan menzahirkan pandangan bahawa persidangan Parlimen perlu diadakan secepat mungkin.

Mengulas lanjut, Mohamad Ariff berkata Seri Paduka Baginda menyuarakan pendapat yang jelas bahawa parlimen adalah platform penting untuk membincangkan Ordinan-Ordinan Darurat dan Pelan Pemulihan Negara.

Selain itu, katanya, parlimen juga penting bagi meneliti perbelanjaan - perbelanjaan untuk menangani pandemik dan kesempitan rakyat.

"Pendapat yang diberikan adalah amat wajar dan tepat sambil mencerminkan fungsi Agong di bawah Perlembagaan Malaysia, iaitu merangkumi hak Baginda untuk mendapat maklumat, dirunding dan memberi nasihat kepada Perdana Menteri dan Kabinet dalam hal-hal negara.

"Apa yang disarankan juga selari dengan kehendak penting Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan, ia itu Pengisytiharan Darurat dan Ordinan-Ordinan di bawahnya hendaklah dibentangkan di Parlimen.

"Ini semestinya bermakna sebelum tamatnya tempoh Darurat sekarang iaitu 1 Ogos 2021," katanya.

Lihat Komen
ADS