Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Adun Krian dakwa pilihan raya Sarawak boleh ditangguh hingga Mac
Diterbitkan:  Jul 28, 2021 7:40 PM
Dikemaskini: 11:40 AM

Ahli dewan undangan negeri (Adun) Krian, Ali Biju tidak setuju dengan dakwaan beberapa ahli parlimen bahawa dewan perundangan Sarawak akan dibubarkan secara automatik pada 2 Ogos, sehingga memerlukan pilihan raya dalam 60 hari berikutnya.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ali berkata ketika darurat berkuat kuasa pada 11 Januari, DUN Sarawak digantung, justeru tarikh tamat DUN pada 6 Jun tidak diambil kira.

"(Pada 11 Jan) jam di Parlimen dan dewan perundangan Sarawak dihentikan. 'Menghentikan jam' adalah konvensyen yang diamalkan oleh parlimen yang mengikut sistem kerajaan Westminster.

"Jam akan mulai berdetik lagi pada 2 Ogos. Maka DUN Sarawak harus mengambil kira lima bulan selepas 2 Ogos sebelum ditamatkan, iaitu pada 20 Januari," katanya.

Pada 6 Jun, Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Ikmalrudin Ishak mengatakan notis mengenai berakhirnya DUN Sarawak telah diterima.

Bagaimanapun, Ikmalrudin mengatakan di bawah Seksyen 15 Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Penting) 2021, kuasa untuk memanggil, menggangantung, dan membubarkan DUN Sarawak tidak mempunyai kesan.

Ali berpendapat bahawa memandangkan SPR, sesuai dengan Perlembagaan Persekutuan, menetapkan 60 hari untuk mengadakan pilihan raya setelah pembubaran DUN, pilihan raya dapat ditunda sehingga Mac 2022.

"Dalam bahasa mudahnya, kita tidak dapat mengira tempoh penguatkuasaan darurat, dan harus mula mengira hanya setelah darurat berakhir - 2 Ogos - ditambah lima bulan, ditambah 60 hari," katanya.

Ali, yang juga timbalan menteri tenaga dan sumber semula jadi dan Ahli Parlimen Saratok, berkata mengambil kira keadaan di Sarawak, pilihan raya negeri hanya harus diadakan apabila penduduk mencapai imuniti kelompok terhadap Covid-19.

Semalam, Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg berpendapat bahawa SPR mempunyai 60 hari untuk mengadakan pilihan raya selepas 1 Ogos.

Lihat Komen
ADS