Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bekas sarjan fail semakan kehakiman lepas dibuang kerja kerana enggan divaksin

Bekas sarjan tentera yang diberhentikan perkhidmatannya selepas menolak vaksinasi Covid-19 memfailkan permohonan semakan kehakiman bagi membatalkan keputusan Tentera Darat Malaysia (TDM) itu.

Wan Ramli Wan Seman, yang pernah bertugas di batalion ke-24 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) di Kem Rasah, Negeri Sembilan, memfailkan semakan kehakiman itu hari ini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Ketika dihubungi Malaysiakini petang tadi, peguam bekas tentera itu, Suzana Norlihan Ujen mengesahkan perkara berkenaan.

Wan Ramli menamakan Leftenan-Kolonel Sharull Hesham Md Yasin; Leftenan Mohamad Azammunir Mohd Ashri; Panglima TDM, Jeneral Zamrose Mohd Zain, TDM dan kerajaan sebagai responden.

Sharull adalah pegawai memerintah Kem Rasah sementara Azammunir didakwa merupakan pegawai yang menandatangani surat pemberhentian itu.

Kedua-dua mereka dianggap berada di bawah pengawasan, kawalan, arahan dan undang-undang serta pentadbiran dasar dari tiga responden yang lain.

Wan Ramli meminta pengisytiharan bahawa surat pemberhentian bertarikh 4 Ogos tahun ini, serta penamatan perkhidmatannya adalah tidak sah dan tidak membawa kesan.

Menurut kertas kausa, Wan Ramli mendakwa bahawa pada 3 Julai, dia mendapat arahan di klinik Kem Rasah untuk mengambil vaksin Covid-19. Namun, dia menggunakan hak perlembagaannya untuk tidak diberi vaksin.

Wan Ramli ketika itu mendakwa bahawa dia kemudian menjalani beberapa kali soal siasat pada 5, 6 dan 9 Julai, di mana dia didakwa "diletakkan di bawah tekanan luar biasa dan dimarahi oleh beberapa petugas kerana menolak diberi vaksin".

Wan Ramli mendakwa bahawa pada 10 Julai, dia diadili oleh Sharull dan didakwa di bawah empat peruntukan Akta Angkatan Tentera 1972, iaitu kerana tidak mematuhi perintah untuk diberi vaksin; menggunakan bahasa yang mengancam atau tidak sesuai dengan pegawai atasan; tidak mematuhi perintah tetap; dan melakukan prasangka terhadap ketertiban dan tatatertib yang baik.

Dia mendakwa Sharull menolak permintaannya untuk diadili, yang menurutnya merupakan pelanggaran serius terhadap keadilan dan didakwa menghilangkan mata pencariannya yang dilindungi di bawah Perkara 5 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Wan Ramli berpendapat bahawa dia hanya mengatakan "Saya masih tidak setuju untuk diberi vaksin", yang menurutnya tidak mengancam atau merupakan bahasa yang tidak wajar.

Dia juga berkata bahawa dia memiliki hak untuk menolak vaksinasi.

Bekas sarjan itu mendakwa bahawa pada 3 Ogos, dia diberitahu bahawa pemberhentiannya berkuat kuasa mulai 26 Ogos tahun ini, yang jauh lebih awal daripada pemberhentian sepatutnya, pada 20 Januari 2023.

Sementara itu, Suzana menjelaskan bahawa kertas kausa belum diserahkan kepada lima responden kerana tindakan undang-undang baru diajukan hari ini.

Dia mengatakan bahawa setelah kertas kausa diambil dari mahkamah, mereka akan memberikan salinan permohonan semakan kehakiman kepada responden.

"Gopal Sri Ram juga merupakan penasihat utama bagi pemohon (Wan Ramli)," tambahnya merujuk kepada bekas hakim mahkamah persekutuan Sri Ram.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS