Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rakyat Malaysia naib juara di kejohanan e-sukan antarabangsa
Diterbitkan:  Oct 18, 2021 2:25 PM
Dikemaskini: 6:25 AM

Seorang rakyat Malaysia sekali lagi mengharumkan nama negara dalam sejarah e-sukan setelah pasukannya muncul naib juara pada kejohanan berprestij di Romania pagi ini.

Cheng Jin Xiang, lebih dikenali dengan 'NothingToSay', dan kelabnya yang berpangkalan di China PSG.LGD menduduki tempat kedua di The International 2021.

Dengan kemenangan ini, lima pemain PSG.LGD akan membawa pulang AS$5.2 juta (RM21.7 juta).

International 2021 adalah kejohanan e-sukan dengan bayaran tertinggi dalam sejarah dengan jumlah hadiah berjumlah AS40 juta (RM166 juta), setanding dengan Wimbledon dan 10 kali lebih banyak daripada Tour de France.

Tiga rakyat Malaysia yang lain juga bakal menerima sejumlah wang yang bakal mengubah hidup mereka selepas kejohanan itu.

Chan Chon Kien, aka Oli, dan Thiay Jun Wen, aka JT-, adalah sebahagian daripada kelab yang berpangkalan di China, Invictus Gaming yang menduduki tempat keempat dalam The International 2021, memenangi AS$2.4 juta (RM10 juta).

Ng Kee Chyuan, aka ChYuan, adalah ahli Fnatic yang berpangkalan di UK dan Malaysia yang mendapat kedudukan ke-9-12 dan mendapat AS $ 800,400 (RM3.3 juta).

Warganegara kelahiran Kanada, David Tan Boon Yang, dari pasukan Team Undying mendapat tempat pada ke-13-16 dan dengan itu memenangi AS$ 600,300 (RM2.5 juta).

Bulan lalu, Chan dan Cheng hampir tidak dapat menyertai kejohanan itu apabila permohonan mereka untuk meninggalkan Malaysia untuk kejohanan di Bucharest, Romania tidak berdepan kesulitan untuk diluluskan dalam beberapa minggu.

Selepas kisah mereka dikongsi di media, Putrajaya campur tangan untuk mempercepat dokumentasi My Travel Pass mereka.

Dota 2 adalah antara permainan komputer yang paling banyak dimainkan di seluruh dunia dan akan ditampilkan sebagai acara pingat dalam Sukan Asia 2022 di China.

Permainan ini adalah yang paling menguntungkan dari semua e-sukan bagi Malaysia. Malaysia kini menduduki tempat ke-8 dari segi pendapatan kejohanan Dota 2 menurut Esportsearnings.com.

Sebelum ini, pemain dari Malaysia telah mendapat juara di The International (Wong Hock Chuan, 2012), satu naib juara (Yap Jian Wei, 2018) dan enam naib juara.

Selain China, kelab yang berpusat di Eropah dan Amerika Utara telah memilih pemain Malaysia sebelum ini.

Lihat Komen
ADS