Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
K'jaan digesa majukan inovasi sektor perladangan
Diterbitkan:  Oct 18, 2021 5:28 PM
Dikemaskini: 9:28 AM

Industri Malaysia harus bersiap sedia untuk masa akan datang apabila warga asing yang terlibat dengan ekonomi negara tidak lagi menganggap negara ini sebagai destinasi menarik untuk bekerja, menurut Ahli Parlimen Kluang Wong Shu Qi.

Memetik situasi di sektor kelapa sawit Malaysia, Wong dalam satu kenyataan mengatakan bahawa kerajaan harus mendorong inovasi dan menarik lebih banyak pekerja tempatan untuk mengisi jawatan yang berkaitan.

"Kita tidak boleh menganggap pekerja warga asing akan sentiasa bersedia untuk datang dan bekerja di negara kita.

"Mereka adalah warga asing yang tertarik dengan ekonomi, dan mereka akan menuju ke tempat yang ada tawaran yang lebih menguntungkan," katanya.

"Hari ini Malaysia mungkin menjadi destinasi menarik bagi mereka, tetapi esok mungkin ada negara lain dengan tawaran yang lebih baik.

"Sekiranya kita tidak membuat rancangan dari sekarang, sektor perladangan kita berisiko serius untuk lumpuh pada masa depan," tegas Wong.

Antara lain, dia mengatakan pelaburan harus dilakukan untuk melabur dalam teknologi yang berkaitan dengan pekerjaan yang memerlukan ramai pekerja termasuk menuai tandan kelapa sawit dan menyuburkan tanaman.

Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Minyak Sawit Malaysia (MPOA) Nageeb Wahab sebelum ini mengatakan meskipun banyak bahagian pengeluaran beroperasi secara automatik, tahap pertama untuk menurunkan buah kelapa sawit tetap melalui proses manual, yang dilakukan oleh sekitar 84 peratus pekerja warga asing yang bekerja di ladang.

Mengulas lanjut, Wong berkata terlalu bergantung pada pekerja warga asing di sektor perladangan adalah sesuatu yang diketahui umum, selain usaha kerajaan yang gagal untuk menarik pekerja tempatan.

"Perbincangan menteri mengenai bagaimana sektor ini dapat menawarkan pendapatan yang lumayan tetapi pekerja tempatan masih menolak untuk mengambilnya sama sekali tidak dapat diterima," katanya.

"Sekiranya memang penduduk tempatan kita malas dan menjauhi pekerjaan kotor, sukar dan berbahaya, mengapa ribuan rakyat Malaysia sanggup bekerja di ladang epal Australia untuk memetik buah?

"Tambahan pula, laporan media masa lalu menunjukkan bahawa rakyat Malaysia merupakan jumlah pendatang tanpa izin yang tertinggi di Australia," kata Wong.

Dia juga mengkritik persetujuan kerajaan untuk membawa masuk 32,000 pekerja warga asing bekerja di ladang sebagai langkah pintas yang tidak menangani keseluruhan masalah kekurangan tenaga kerja.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Zuraida Kamaruddin sebelum ini mengatakan seorang pekerja ladang dapat memperoleh "pendapatan lumayan" sebanyak RM1,200 dalam gaji pokok atau lebih dari RM2,000 dengan insentif dan kerja lebih masa, tetapi ia tidak menarik bagi penduduk tempatan.

Kelulusan kemasukan 32,000 pekerja diumumkan di tengah permintaan mendadak pekerja warga asing di pelbagai sektor ekonomi yang bergelut untuk membina semula operasi setelah sebahagian besar sekatan Covid-19 ditamatkan.

Lihat Komen
ADS