Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ramai antivaksin ubah fikiran bila orang tersayang maut - MMA
Diterbitkan:  Oct 18, 2021 5:37 PM
Dikemaskini: 10:50 AM

Ramai pesakit Covid-19 yang antivaksin cenderung berubah fikiran selepas dijangkiti atau melihat orang tersayang meninggal kerana wabak itu, kata presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) Dr Koh Kar Chai.

Koh berkata ini berdasarkan pengalaman berurusan dengan pesakit seperti itu dan dia berharap mereka yang enggan divaksin tidak akan menunggu sehingga terjadi sesuatu yang malang.

"Sebagai doktor, kami telah melihat pesakit antivaksin mengubah nada mereka mengenai vaksin ketika ahli keluarga atau mereka sendiri dijangkiti Covid-19.

"Seringkali kita melihat bahawa ketika seorang anggota keluarga meninggal akibat Covid-19, secara tiba-tiba vaksin menjadi penting bagi anggota keluarga yang masih hidup.

"Oleh itu, nasihat kami kepada golongan antivaksin supaya mendapatkan vaksin sebelum mereka atau orang yang tersayang menjadi mangsa Covid-19 yang seterusnya," katanya pada satu kenyataan hari ini.

Jelas Dr Koh (gambar, bawah), kesan vaksin Covid-19 dalam membantu mengurangkan jumlah jangkitan sudah dapat diperhatikan.

Namun, menurutnya masih terdapat penduduk, sekitar bawah 10 peratus populasi yang masih enggan diberi vaksin.

"Perlu diingat walaupun kes telah merosot dengan ketara, masih ada pesakit yang dimasukkan ke hospital untuk Kategori 3,4 dan 5 Covid-19.

"Sebilangan besar kes ini membabitkan individu yang tidak divaksinasi," katanya.

Dia berkata dengan adanya varian delta, bahkan individu yang sihat tanpa masalah perubatan sebelum ini juga boleh dimasukkan ke hospital.

"Ramai juga yang menderita Covid berpanjangan yang mana gejala seperti keletihan, gejala pernafasan dan neurologi berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan yang merupakan pengalaman yang tidak menyenangkan," katanya.

Koh berkata, kerajaan perlu meningkatkan kesedaran di kalangan masyarakat untuk melakukan vaksinasi untuk melindungi diri dan orang tersayang.

"Kami juga mengesyorkan bahawa selain mendidik masyarakat mengenai vaksin, perkhidmatan kaunseling ditawarkan kepada mereka yang takut melakukan vaksinasi kerana ketakutan adalah faktor utama yang menyebabkan keraguan terhadap vaksin," jelasnya lagi.

Putrajaya tidak mewajibkan vaksin Covid-19 secara menyeluruh tetapi berkata akan ‘menyusahkan’ hidup mereka yang memilih untuk tidak menerima vaksin tanpa alasan perubatan yang sah.

Ini termasuk rancangan untuk membatasi akses mereka ke premis tertentu dan mewajibkan ujian mingguan.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS