Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Hantaran Twitter seorang wanita mengenai pengalamannya cuba membuat tempahan rumah inap melalui AirBnB tular di media sosial.

Wanita itu, yang enggan dikenali berkata, teman lelakinya yang berbangsa India dan keluarganya ingin membuat tempahan di Bentong Homestay untuk lawatan tahunan Krismas mereka bersama.

Namun, menurutnya, pihak pengurusan memaklumkannya bahawa tempahan hanya dibuka untuk orang Melayu dan Cina.

“Saya menelefon tuan rumah yang kononnya salah seorang ejen rumah inap itu. Kami bercakap dalam bahasa Mandarin dan saya bertanya beberapa soalan tentang rumah inap itu sebelum kami memutuskan untuk menempah.

“Ia berjalan lancar dan teman lelaki saya terus menempah tempat itu di AirBnB,” katanya dalam catatannya.

Bagaimanapun, kata wanita itu, ejen itu tidak lama kemudian menghubungi teman lelakinya untuk bertanya tentang bangsanya, yang mengundang kekeliruan mereka.

Selepas menyoal ejen itu, wanita itu berkata ejen itu memberitahu mereka mereka hanya menyewa tempat itu kepada "orang Cina dan Melayu" dan terus membatalkan tempahan mereka.

“Dia berkata alasan syarikat untuk perkara ini ialah mereka telah menyewakan rumah inap itu kepada sekumpulan orang India dan mereka tidak mengikut peraturan.

“Hanya kerana satu kumpulan orang daripada kaum tertentu meninggalkan tempat itu dalam keadaan kotor, adakah wajar untuk anda menganggap setiap orang daripada kaum itu adalah pengotor?

“Mengapa mereka perlu mengenakan diskriminasi sedemikian terhadap sesuatu yang boleh diselesaikan dengan bayaran denda? Jika sesiapa yang menyewa rumah inap anda merosakkannya, tidak kira apa warna kulit mereka, cuma kenakan bayaran denda,” katanya.

Dia kemudian mempersoalkan sama ada rumah inap itu akan membuat keputusan yang sama untuk tidak menyewa kepada semua orang Cina, jika orang yang tidak mematuhi peraturan mereka sebelum ini adalah orang Cina.

Catatan asalnya mendapat perhatian meluas, dengan lebih 5,000 ciapan semula dan 10,000 tanda 'like' setakat laporan ini ditulis.

AirBnB juga membalas ciapan itu, mengatakan bahawa mereka tidak membenarkan diskriminasi dalam apa cara sekalipun dan merujuknya kepada dasar tanpa diskriminasi mereka.

Syarikat itu kemudian menggesanya untuk menghantar mesej kepada mereka supaya mereka boleh membuat susulan mengenai perkara ini.

Wanita itu kemudiannya memberitahu Malaysiakini bahawa AirBnB telah menurunkan penyenaraian rumah inap itu di bawah ejen yang mereka hubungi.

“Bagaimanapun, terdapat satu lagi ejen rumah inap sama yang turut menolak permintaan kami untuk menempah atas alasan kaum dan penyenaraian mereka masih boleh diakses.

"Hartanah ini mempunyai banyak ejen dan mereka semua tidak membenarkan orang India menempah," katanya.

Walaupun AirBnB telah mengalih keluar penyenaraian asal, dia menyatakan bahawa laman web itu hanyalah platform untuk rumah inap.

“Pemilik dan pasukan pengurusan mereka perlu melakukan yang lebih baik. Saya percaya ejen hanyalah utusan. Pembuat keputusan tidak sepatutnya mengenakan syarat yang tidak masuk akal ini," katanya.

Malaysiakini juga telah menghubungi salah seorang ejen dari Bentong Homestay untuk menjawab isu ini.

Ejen itu enggan mengulas buat masa ini, mengatakan bahawa mereka sedang menunggu nasihat peguam mereka mengenai perkara ini.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS