Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Puluhan tahun rakyat Selatan Thai guna minyak masak subsidi M'sia

TINJAUAN | Ketika masyarakat Kelantan khususnya, resah kerana bekalan minyak masak subsidi yang terhad di pasaran tempatan, di pekan sempadan Malaysia - Thailand iaitu Golok, bekalan minyak masak subsidi paket satu kilogram yang diseludup masuk ke negara jiran itu mudah dijual secara berleluasa.

Malah bekalannya juga didapati sentiasa tersedia di pasaran tempatan sekitar wilayah Selatan Thailand, sama ada di kedai-kedai runcit atau pasar harian.

Ia menjadi pilihan khususnya dalam kalangan masyarakat Melayu Selatan Thailand kerana harga yang lebih murah berbanding minyak masak keluaran di negara mereka.

Kebergantungan masyarakat sekitar Selatan Thailand terhadap minyak masak dari Malaysia itu bukanlah senario baru, malah telah berlaku sejak berpuluh-puluh tahun lalu.

Seorang penduduk Golok yang mahu dikenali sebagai Hassan, 69, berkata, rata-rata kaum Melayu di kawasan itu memilih minyak masak dari Malaysia kerana harga lebih murah.

Katanya, seperti mana masyarakat Kelantan menggunakan beras yang kebiasaannya diseludup dari Siam, orang Thailand di kawasan sempadan menggunakan minyak masak dan tepung gandum dari Malaysia.

"Kita lama dah pakai minyak masak dari Malaysia sebab harga murah berbanding minyak masak Thailand.

"Lagi pula minyak masak sana (Malaysia) dibungkus dalam plastik sekilogram, kita boleh beli sikit-sikit mengikut keperluan.

"Di sini ada juga dijual dalam botol kecil, tetapi harganya lebih mahal berbanding minyak Malaysia," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

Menurutnya lagi, harga bagi sekilogram minyak masak tersebut dijual dengan harga sekitar 55 Baht (RM6.50) berbanding minyak masak keluaran tempatan berharga serendah 75 Baht (RM9) sekilogram.

"Lagi pun dalam keadaan ekonomi kurang bagus sekarang, orang ramai semestinya pilih barangan berharga lebih murah.

"Bekalan pun memang sentiasa ada, jarang sangat terputus bekalan," katanya.

Bagi Ruslan Md Sulaiman, 48, minyak masak dari Malaysia juga menjadi pilihan keluarganya sejak sekian lama.

Pada waktu-waktu tertentu katanya, jika bekalan minyak masak di kedai setempat berkurangan mereka akan masuk membeli di sekitar Rantau Panjang.

"Bagi mereka yang tinggal di sempadan memang senang untuk masuk ke Rantau Panjang untuk membeli barangan keperluan.

"Cuma kita tak boleh beli dengan kuantiti banyak. Tapi masih berbaloi sebab selain minyak masak, kita beli barangan lain juga seperti tepung gandum, makanan segera buatan Malaysia, minuman bercoklat dan lain-lain," katanya.

Kaut keuntungan lumayan

Sebagai rekod minyak masak paket sekilogram merupakan minyak masak subsidi yang disediakan kerajaan Malaysia kepada isi rumah dan dijual dengan harga RM2.50.

Bagaimanapun pemerhatian Malaysiakini mendapati ada juga sesetengah peniaga menjualnya dengan harga RM2.80 hingga RM3.00 dengan alasan kekurangan stok.

Difahamkan kegiatan penyeludupan minyak masak subsidi ke negara jiran mengaut keuntungan lumayan kepada penyeludup kerana dijual dengan harga RM3.50 hingga RM4.50 bagi setiap paket sebelum dipasarkan di sana.

Sementara itu Miss Saliha, 30-an, berkata minyak masak subsidi dari Malaysia kebiasaannya hanya didapati di tiga wilayah iaitu Narathiwat, Yala dan Patani.

"Di wilayah lain tak ada, hanya di tiga wilayah ini saja. Masyarakat di sini sedar bahawa minyak masak ini diseludup tetapi ia sudah menjadi kebiasaan.

"Mungkin sebab kawasan tersebut bersempadan dengan Malaysia dan kawasan ini juga majoritinya masyarakat Melayu.

"Ada juga orang di sini yang lebih yakin terhadap minyak masak dari Malaysia dari segi status dijamin halal dan bersih," katanya.

Lihat Komen
ADS