Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kos pengeluaran hidrogen dijangka lebih murah 10 tahun lagi 

Kos pengeluaran hidrogen yang tinggi kini dijangka menurun dan lebih murah dalam masa 10 tahun lagi sekali gus memacu agenda ekonomi hidrogen Sarawak.

Premier Sarawak Tan Sri Abang Johari Tun Openg berkata buat masa ini melalui proses elektrolisis, sebanyak 60 kilowatt tenaga elektrik diperlukan bagi menghasilkan satu kilogram hidrogen.

Katanya, jumlah penggunaan tenaga elektrik itu dijangka mampu dikurangkan apabila teknologi lebih berkesan dan murah dapat dihasilkan oleh saintis.

Beliau berkata buat masa ini, Kerajaan Negeri Sarawak juga sedang bekerjasama dengan Petronas untuk menghasilkan satu kilogram hidrogen dengan menggunakan 38 kilowatt tenaga elektrik.

“Ini bermakna harga (kos pengeluaran hidrogen) boleh kita turunkan hingga 50 peratus.

“Jika ini berlaku, proses elektrolisis (untuk pengeluaran hidrogen) boleh dilakukan secara pengeluaran besar-besaran dan penggunaan tenaga elektrik juga boleh dikurangkan,” katanya ketika berucap pada acara ‘Electric Vehicles (EV) Adoption’ di Kuching, hari ini.

Sementara itu, Abang Johari berkata proses pengeluaran hidrogen ialah sesuatu yang baharu dan semestinya memerlukan sedikit masa untuk dikomersialkan.

“Teknologi komputer pada awalnya juga adalah mahal, tetapi hari ini ia berada di tapak tangan anda dan padat sekali (telefon pintar). Jadi saya jangkakan pihak saintis akan dapat keluarkan teknologi baharu dan harga (hidrogen) juga akan turun,” katanya.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS