Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Ketagih’ makan luar susutkan pendapatan, Rafizi salahkan dasar lampau

EKSKLUSIF l Rakyat Malaysia telah "ketagihan" untuk makan di luar dan membelanjakan sebahagian besar daripada pendapatan mereka setiap bulan untuk memuaskan tabiat itu, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Meletakkan kesalahan itu atas dasar-dasar sebelum ini,  dia berkata berbanding dengan ekonomi lain seperti Korea Selatan, isi rumah Malaysia membelanjakan sebahagian besar pendapatan mereka untuk membungkus dan makan di luar, yang mengakibatkan penyusutan pendapatan boleh belanja mereka.

Ini, tambahnya, menjadikan isi rumah tempatan lebih sensitif terhadap inflasi yang mendadak pada harga makanan yang dimasak, walaupun ketika inflasi utama telah menurun.

“Satu-satunya (perkara perbelanjaan isi rumah) yang paling anjal dan sukar untuk diturunkan sebenarnya adalah makanan yang dimasak dan dibawa pulang.

“Itulah sebabnya kita mempunyai dikotomi apabila ia berkaitan dengan inflasi, ia kelihatan sihat. Ia kira-kira 2 peratus, 2.5 peratus.

"Tetapi secara amnya, orang ramai merasakan ini tidak betul kerana mereka merasakan mereka tidak cukup (wang) pada akhir bulan."

Bagaimanapun, Rafizi berkata rakyat tidak boleh dipersalahkan, dan mengaitkan ini dengan "akibat yang tidak diingini daripada dasar masa lampau", serta struktur ekonomi dan gaji negara.

“Di negara lain, makan di luar dilihat sebagai perkara riadah. Kita membelanjakan lebih banyak wang untuk membeli bahan mentah, memasak, dan memakannya, sekali-sekala, kita akan keluar (untuk makan).

“Jika dilihat pada tahap tertinggi, kita ketagih dengan makanan import kerana selama beberapa dekad, kita tidak fikir berbaloi melakukannya (menghasilkan makanan mentah), kita mempunyai wang yang mencukupi untuk mengimport, dan kita membayar harganya sekarang,” katanya kepada Malaysiakini dalam temu bual eksklusif di kementeriannya pada Selasa, 12 Sept lalu.

Secara purata, isi rumah tempatan membelanjakan kira-kira satu pertiga daripada pendapatan boleh guna mereka untuk makanan yang dimasak atau dibawa pulang, manakala lebih separuh daripada makanan yang dipesan pada aplikasi penghantaran berharga RM30 atau kurang, setiap pesanan.

Perbelanjaan makanan untuk kegunaan di rumah, termasuk barangan runcit, secara amnya lebih tinggi di Malaysia berbanding kebanyakan ekonomi di Asia.

Pada 2021, isi rumah Malaysia membelanjakan 27.5 peratus daripada pendapatan boleh guna untuk makanan di rumah, berbanding 12.8 peratus di Korea Selatan atau 8.4 peratus di Singapura, menurut Perkhidmatan Penyelidikan Ekonomi Jabatan Pertanian Amerika Syarikat.

Rafizi berkata peralihan daripada pertanian oleh pentadbiran terdahulu menyebabkan makanan menjadi lebih mahal, tetapi sukar untuk menggalakkan masyarakat kembali menanam hasil seperti halia dan cili.

Bahan mentah seperti yang lazim digunakan dalam masakan tempatan kini kebanyakannya diimport dan harganya tidak menentu disebabkan isu mata wang dan kuasa geopolitik lain.

Malaysia mengeluarkan kurang satu pertiga daripada jumlah cili dan halia dan hanya 15 peratus daging lembu yang digunakan oleh penduduk, menurut data terkini Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM).

Menteri itu menambah bahawa kegagalan dasar lain, seperti dasar pengangkutan awam yang lemah, juga menjadikan kebanyakan isi rumah terpaksa bertahan dengan membungkus makanan.

“Ia juga mengenai masa yang diluangkan oleh orang ramai untuk pergi dan balik dari tempat kerja, dan berapa banyak masa yang ada apabila mereka pulang dari kerja untuk menyediakan makanan.

"Jadi ini semua perkara yang saya fikir adalah akibat yang tidak diingini daripada banyak dasar masa lalu."

Isu sebegini mungkin kelihatan remeh berbanding dengan matlamat ekonomi yang tinggi. Bagaimanapun, Rafizi berkata melihat kepada perbelanjaan isi rumah melalui lensa ekonomi tingkah laku membantu kerajaan menggubal dasar untuk memastikan kesejahteraan ekonomi rakyat - satu langkah utama bagi kajian semula Rancangan Malaysia Ke-12 yang dilancarkan minggu lalu.

Dalam rancangan itu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa kerajaan akan meneruskan usaha menarik balik skim subsidi bahan api kepada semua dan menggantikannya dengan skim bersasar.

Langkah itu, yang juga boleh mempertaruhkan inflasi pada masa kenaikan kos sara hidup, dan akan dijadikan modal  oleh pembangkang untuk menggugat kestabilan gabungan Pakatan Harapan-BN.

Tetapi Rafizi, yang merupakan arkitek rancangan itu, percaya langkah tidak popular tersebut adalah perlu dari segi ekonomi.

Malah, dia percaya pemulihan yang digariskan di bawah RMK12 - termasuk rancangan beralih kepada subsidi bersasar - akan memperbaiki kehidupan rakyat, mengekalkan gabungan itu di Putrajaya dan mengukuhkan mereka menjelang pilihan raya umum seterusnya.

Walaupun pembaharuan itu akan memastikan subsidi akan sampai kepada mereka yang memerlukannya, peralihan kepada subsidi bersasar akan menjadi langkah berisiko politik kerana ramai yang telah lama menikmati subsidi yang sebelum ini diberikan kepada semua  mungkin tidak lagi akan terus mendapat manfaat itu.

Subsidi untuk bahan api RON95, misalnya, kini dinikmati oleh semua rakyat Malaysia tanpa mengira pendapatan dan mekanisme yang disasarkan berdasarkan pendapatan boleh guna isi rumah berkemungkinan akan menyebabkan beberapa tindak balas.

Pentadbiran terdahulu sejak Abdullah Ahmad Badawi telah cuba menangani isu subsidi bahan api tetapi tidak berjaya.

Ini kerana pelbagai sebab termasuk bantahan orang ramai  dan kekurangan data, terutama bagi mereka yang bekerja di sektor tidak formal.

Untuk menyelesaikan isu mengenai subsidi yang disasarkan, Rafizi berkata ia mesti dilihat dari "perspektif makro yang jauh lebih besar".

“Pandangan saya adalah sebab mengapa penyasaran semula subsidi sangat bermasalah sebelum ini adalah kerana ia sentiasa didekati daripada keperluan kerajaan untuk menguruskan pembiayaannya.

"Perspektif makro yang lebih besar, sama ada kita suka atau tidak, ia bukan hanya mengenai kos, ia bukan sahaja mengenai keperluan kerajaan untuk menetapkan perbelanjaannya, ia juga mengenai gaji dan pekerjaan."

Sebelum ini, Rafizi berkata antara prasyarat lain untuk reformasi subsidi berjaya ialah mendapatkan hak mekanisme penyasaran semula dan campur tangan dalam tetapan gaji.

Mekanisme untuk rasionalisasi subsidi masih belum diumumkan, dan Rafizi berkata dia menyerahkan kepada perdana menteri - sementara kerja pada model gaji progresif untuk menaikkan tahap gaji telah pun bermula.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS